نکات مهم در برخورد با بیماران ضربه به سر (هد تروما)

0
927
برخورد با بیماران هد تروما یا ضربه به سر | مراقبت ویژه تروما سر | اطلاعات پزشکی طب لاین
در برخورد با بیماران هد تروما یا ضربه به سر چه نکاتی را باید رعایت کرد؟ مراقبت های ویژه بیماران تروما سر چگونه است؟ با اطلاعات پزشکی طب لاین همراه باشید.

نکات مهم در برخورد با بیماران ضربه به سر (هد تروما):( اورژانس پزشکی-اورژانس پرستاری )پیش از هرچیز درباره بیماران هد تروما یا تجربه آسیب به سر باید بدانید که تمام بیماران تروما یا ضربه سر باید از نظر هیپوگلیسمی چک شوند. زیرا هیپوگلیسمی باعث افت هوشیاری  و مواجه کردن بیمار با مشکلات جدی نظیر تشنج می‌شود. نکات حیاتی دیگری در زمان برخورد با این بیماران وجود دارند که در دامه مقاله نکات مهم آن را میخوانیم. ما در بخش مراقبت ویژه سایت طب لاین در تلاشیم تا بروزترین اطلاعات پزشکی را در اختیار شما قرار دهیم.اورژانس پزشکی-اورژانس پرستاری

نکات برخورد با بیماران با ضربه به سر(هد تروما)

همانطور که ذکر شده پیش از هر چیز باید تمام بیماران هد تروما را از نظر هیپوگلیسمی چک کنید زیرا هیپوگلیسمی سبب کاهش هوشیاری می شود. هر بیماری که اطاعت از دستور ندارد باید اینتوبه شود. اگر نیاز به درمان دارویی وجود دارد، بهترین دارو در جلوگیری از تشنج ناشی از هد تروما فنی توئین میباشد. در صورت آسیب دیدن عصب فرنیک، لازم است بدانید که عصب فرنیک ( Phrenic nerve ) که از اعصاب گردنی سوم ، چهارم ، پنجم ( عمدتاً چهارم ) منشا میگیرد و به دیافراگم عصب دهی میکند. سایر موارد مربوط به برخورد با بیماران هد تروما یا آسیب به سر را در ادامه بخوانید.

برخورد با بیماران تروما سر یا ضربه به سر

  • در آسیب C1 و C2 استفاده از کولار فیلادیفیا موثر نبوده و از (halo vest ) استفاده میشود.
  • درصدمات نخاعی بالای C4 بدلیل آسیب عصب فرنیک مصدوم کاملا وابسته به ونتیلاتور خواهد بود.
  • عصب فرنیک ( Phrenic nerve ) که از اعصاب گردنی سوم ، چهارم ، پنجم ( عمدتاً چهارم ) منشا میگیرد و به دیافراگم عصب دهی میکند.
  • شبکه براکیال از ریشه های نخاعی ( C5_C6_C7_C8T1وT2) ساخته شده است
  • در آسیب C8 و T1 دست دچار نمای چنگال کلاغ (clow hand) میشود .
  • در آسیب های نخاعی و مغزی و ضربه به سر، سرم انتخابی در اورژانس نرمال سالین است اما اگر مانیتول بود ارجحیت با مانیتول است.
  • در این آسیب ها سرم قندی ممنوع است، چون گلوکز تورم مغز را بیشتر میکند.آسیب مغزی

icubook

اینستاگرام طب لاین

ده نکته طلایی مغز و اعصاب

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید