دارو پروپوفول (پوفول – Pofol)

0
6654
دارو پروپوفول - پروپوفول-کاربرد پروپوفول-عوارض جانبی پروپوفول-دوز مصرفی پروپوفول
دارو پروپوفول - پروپوفول-کاربرد پروپوفول-عوارض جانبی پروپوفول-دوز مصرفی پروپوفول

گروه کادر درمان پرستاری و متخصصین علوم پزشکی طب لاین می تواند شما را در مباحث پزشکی و پرستاری راهنمایی کنند. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد دارو پروپوفول (پوفول – Pofol) میپردازیم.پروپوفول-کاربرد پروپوفول-عوارض جانبی پروپوفول-دوز مصرفی پروپوفول-فارماکولوژی

 

دارو پروپوفول (پوفول – Pofol)

  • نام ژنریک : پروپوفول
  • نام تجاری : پوفول (Pofol)
  • فرمولاسیون : ٪ ۱۰ روغن سویا + ٪ ۲۵/۲ گلیسرول + ٪ ۲/۱ فسفاتید تخم مرغ
  • متابولیسم : کبدی ٬ نیمه عمر دارو ۸-۱ دقیقه
  • مکانیسم اثر :مکانیسم اصلی آن هنوز شناخته نشده است ولی به نظر می آید که با اثر تحریکی بر جزء «بتا یک»  گیرنده GABA سبب فعال شدن کانال های کلر و در نتیجه مهار سیناپس می شود . اثر دیگر آن مهار جزء NMDA گیرنده گلوتامات می باشد .
  • دوز :

 2/5-1  میلی گرم به ازای هرکیلو گرم وزن بدن

 150-50   میکرو گرم به ازای هر کیلو گرم وزن بدن در هر دقیقه

مزایای دارو پروپوفول (پوفول – Pofol)

مانع افزایش ICP پس از لوله گذاری – کاهش فشار CSF – افزایش مقاومت عروق مغزی – کاهش IOP – ضد تهوع و استفراغ – ضد خارش (با دوز کم) – کاهش تاکیکاردی و هایپرتانسیون پس از لوله گذاری – کاهش مشکلات تنفسی پس از لوله گذاری

عوارض جانبی دارو پروپوفول (پوفول – Pofol):

تضعیف قلب (با کاهش فشار خون شریانی ٬ افزایش جبرانی در ضربان قلب صورت نمیگیرد ٬ کاهش حجم ضربه ای) – کاهش فشار خون (کاهش حجم ضربه ای) – عدم تاثیر بر ضربان قلب (بارورفلکس طوری تنظیم می شود که با کاهش فشار خون ٬ ضربان قلب افزایش نمی یابد ) – برادی کاردی (به دلیل واگوتونیسیته ٬ باعث برادی کاردی واضح بخصوص همراه با سایر داروهای واگوتونیک مثل ساکسینیل کولین یا نارکوتیک ها میشود – برادی پنه و آپنه – کاهش VT – افزایش PaCO2 (تضعیف کننده مرکزی تنفس است که هم تعداد و هم عمق تنفس را کاهش می دهد) – عدم تاثیر بر PaO2 – افزایش ریسک آسپیراسیو ن (تضعیف رفلکس گگ)

کاربرد دارو پروپوفول (پوفول – Pofol) :

هوشبر – آرامبخش در ICU – دندانپزشکی – جراحی چشم – عملیات تشخیصی – تشنج پایدار – ECT – ضد استفراغ

فرمولاسیون :

این دارو از دسته داروهای باربیتورات ها است . ویال های این دارو به شکل 500 ، 1000 و 2500 میلی گرمی است . دارو را با آب مقطر یا ترجیحا” نرمال سایلین بصورت محلول 5 درصد رقیق می کنیم ، سپس دوباره رقیق کرده و بصورت 2.5 درصد در می آوریم .  ph آن 10.8 بوده و این محلول برای 24 ساعت تهیه می شود .

متابولیسم :

نیمه عمر دارو 11.5 ساعت است . در کبد متابولیزه شده و به متابولیت ها و مقداری هم تغییر نیافته از کلیه دفع می شود . 85-75 درصد با آلبومین باند شده و اگر بیمار هایپوآلبومینی داشته باشد ، بیمار سریعتر بیهوش می شود و در نتیجه باید داروی کمتری بگیرد . اگر ph خون بالا باشد داروی کمتری با پرتئین باند شده و قدرت دارو بیشتر می شود . با هیپرونتیلاسیون آلکالوز ایجاد شده و بنابراین اثر دارو بیشتر می شود .

دوز :

بطور معمول دوز آنmg/kg 5-3است ، در افراد پیر و مسن دوز دارو  mg/kg  3-2.5 و در کودکانmg/kg 6  می باشد . اگر رفلکس eye lash مثبت بود ، در حدود100-50 میلی گرم دارو را بار دیگر تزریق می کنیم .

دارو پروپوفول-پروپوفول-کاربرد پروپوفول-عوارض جانبی پروپوفول-دوز مصرفی پروپوفول-فارماکولوژی

اثرات :

1- عصبی مرکزی : 

حدود 30 ثانیه پس از تزریق سبب بیهوشی شده و بیشترین اثر را روی سیستم عصبی مرکزی دارد و سبب کاهش spinal cord reflex شده و اثر هیپنوتیک خوبی داشته ولی بیدردی آن کم است و نمی توان بیمار را با آن به surgical stage رساند مگر با دوز بالا . پنتوتال باعث کاهش میزان متابولیک مغزی شده که این کاهش اکسیژن خون مغز ، سبب کاهش جریان خون مغزی می شود و در نتیجه فشار داخل جمجمه ای کاهش می یابد . معمولا” هوشیاری پس از 5 تا 10 ثانیه برمی گردد . نسدونال یک داروی ضد تشنج نیز است . پنتوتال هم سمپاتیک و هم پاراسمپاتیک را بلوک کرده ولی سمپاتیک را بیشتر بلوک می کند و در نتیجه بیمار برادیکارد می شود .

2- قلب و عروق :

سبب کاهش قدرت انقباضی قلب ، کاهش مقاومت عروق محیطی و کاهش ضربان قلب شده و در نتیجه باعث کاهش فشار خون می شود. افت فشار خون در بیماران هیپوولمیک و یا بیمارانی که داروی مخدر گرفته اند ، شدیدتر است . نسدونال  بعلت کاهش فشار خون موجب تاکیکاردی رفلکسی می شود .

3- تنفسی :

سبب دپرسیون تنفسی می شود ، چون مغر در حالت عادی به فشار دی اکسید کربن شریانی حساس است و تیوپنتال سبب کاهش حساسیت مغز به فشاردی اکسید کربن شریانی می شود ، که حتی ممکن است باعث آپنه نیز شود .این دارو تن عضلات برونش را افزایش داده ولی برونکواسپاسم با آن نادر است .

4- عضلات اسکلتی :

در دوز بالا سبب کاهش تن ماهیچه ای شده که علت آن کاهش رفلکس طناب نخاعی است ولی بر روی neuromuscular junction تاثیری ندارد .

دارو پروپوفول-پروپوفول-کاربرد پروپوفول-عوارض جانبی پروپوفول-دوز مصرفی پروپوفول-فارماکولوژی

5- رحم :

در دوز عادی اثری بر روی رحم نداشته ولی در دوز بالا سبب کاهش تن رحم می شود . نسدونال از جفت عبور کرده و سبب دپرسیون تنفسی نوزاد می شود . اگر نسدونال با دوزmg/kg 4 یا کمتر داده شود باعث تضعیف نوزاد نمی شود ولی با دوزmg/kg 8 سبب دپرسیون تنفسی نوزاد می شود .

عوارض جانبی :

کاهش فشار خون و برادیکاردی (در بیماران هیپوولمیک کاهش فشار خون بیشتر است) – تضعیف تنفسی – نکروز بافت و آسیب به عصب (اگر عضلانی تزریق شود) – اگر داخل شریان تزریق شود باعث نکروز و اسپاسم شریان شده و سبب رنگ پریدگی و تاول آن قسمت می شود (برای درمان از گشادکننده های عروق استفاده می شود و همچنین پاپاورین نیز تزریق می شود) – اسپاسم برونش و حنجره (در بیماران مبتلا به آسم بهتر است داده نشود ولی منع مصرف مطلق ندارد ) – واکنش آلرزیک به دارو

کاربرد :

  • القاء بیهوشی(indaction)
  • نگهداری بیهوشی (maintenance)
  • درمان صرع
  • درمان فشار داخل جمجمه ای بالا

پروپوفول-کاربرد پروپوفول-عوارض جانبی پروپوفول-دوز مصرفی پروپوفول

گروه آموزشی علوم پزشکی ، کادر درمان پرستاری و روانشناسی طب لاین 24-جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اینستاگرام گروه کادر درمان بیماری با متخصصین علوم پزشکی و پرستاری طب لاین

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید