پیر چشمی presbyopia

0
45
-بینایی-پیرچشمی-عیوب انکساری-نزدیک بینی-دوربینی-آستیگماتیسم-چشم پزشک-لیزیک-لنز چشمی-عینک
-بینایی-پیرچشمی-عیوب انکساری-نزدیک بینی-دوربینی-آستیگماتیسم-چشم پزشک-لیزیک-لنز چشمی-عینک

در هنگام مطالعه، عدسی با تغییر انحنای خود این امکان را ایجاد می نماید که بتوانیم اجسام نزدیک را بخوبی ببینیم. این قابلیت از سن  40 تا 45 سالگی به بعد، کاهش می  یابد و بنابراین پیر چشمی عارض می گردد، بدین معنا که برای دید نزدیک و مطالعه نیاز به عینک جداگانه خواهد بود. با پیر شدن و کاهش حالت ارتجاعی عدسی ، قدرت تطابق آن کاهش می یابد و فرد اجسام نزدیک تار می بیند. این همان حالتی است که به آن پیر چشمی گفته می شود-بینایی-پیرچشمی-عیوب انکساری-نزدیک بینی-دوربینی-آستیگماتیسم-چشم پزشک-لیزیک-لنز چشمی-عینک

پیر چشمی تقریبا در همه افراد اتفاق می افتد. همچنین همه افرادی که عیوب انکساری (نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم) دارند نیز دچار پیر چشمی می شوند. اما در افراد نزدیک بین پیر چشمی مزاحمت کمتری ایجاد می کند. زیرا نزدیک بینی تا اندازه ای پیر چشمی را خنثی کرده و افراد برای دیدن اجسام نزدیک مشکل کمتری دارند.

علائم و نشانه های پیرچشمی

علائم و نشانه های پیرچشمی شامل خستگی چشم،سردرد و خستگی هنگام کار نزدیک است. یکی از نشانه های بارز پیر چشمی این است که فرد مجبور است نوشته ها را دور نگه دارد تا بتواند آنها را بخواند.

علائم پیر چشمی ودوربینی شبیه هم است؛ گرچه علت آنها متفاوت است. دوربینی (هایپراوپی) به علت کوچکی کره چشم یا کم بودن انحنای قرنیه (و در نتیجه کم بودن قدرت انکساری) آن است. در نتیجه اشعه های نور به جای تمرکز بر روی شبکیه، در پشت کره چشم متمرکز می شوند. معمولا این وضعیت باعث می شود، اشیاء دور را واضح تر و اشیاء نزدیک را تار ببینید. دور بینی از بدو تولد وجود دارد؛ در حالیکه پیرچشمی بعدا و معمولا حوالی 40 سالگی بروز می کند.

تشخیص پیرچشمی

چشم پزشک طی معاینه کامل چشم پزشکی پیرچشمی را تشخیص می دهد.علاوه بر کنترل سایر بیماری های چشمی، چشم پزشک با کمک تست استاندارد بینایی میزان پیرچشمی شما را تعیین خواهد کرد. چشم پزشک عیب انکساری چشمتان را تعیین و نسخه عینک مناسب را تجویز خواهد کرد. در طی معاینه از شما خواسته می شود که بگویید با کدام عینک بهتر می بینید. همچنین چشم پزشک در مورد مناسب ترین روش جراحی پیر چشمی به شما اطلاعات خواهد داد.اورژانس های چشم در سالمندان

روشهای درمان پيرچشمی presbyopia treatment

چشم پزشک شما بسته به شرایط  ممکن است برای اصلاح پیرچشمی،  روش خاصی را پیشنهاد کند. روش های مرسوم درمان پیر چشمی شامل استفاده از عینک، لنز های تماسی و اعمال جراحی است که به طور مختصر در موردآنها بحث خواهیم کرد:

عینک

رایج ترین عینک ها برای اصلاح پیر چشمی عینک های دید نزدیک، عینک هایی دوکانونی و تدریجی است. عینک نزدیک بری مطالعه و دیدن اشیاء نزدیک استفاده می شود.

عینک دو کانونی به این معنی است که فرد در دو نقطه می تواند تمرکز کند و شفاف ببیند: یکی دید دور و دیگر دید نزدیک. قسمت اصلی عینک برای دید دور طراحی شده است و قسمت پایین عدسی عینک که قدرت انکساری بیشتری دارد، برای دید نزدیک است. عدسی عینک های تدریجی مثل عینک دوکانونی است اما به صورت تدریجی بینایی را از فاصله دور تا نزدیک اصلاح می کند؛ بدون اینکه خط قابل رویتی داشته باشد.

انتخاب دیگر عینک های مطالعه است. بر خلاف عینک های دو کانونه و تدریجی که اکثر افراد در طول روز می زنند، عینک ها مطالعه فقط برای کار نزدیک استفاده می شوند.خرید و دانلود بسته فیلمهای آموزشی مراقبت از سالمند در منزل

با استفاده از لنزهای تماسی چند کانونی که از انواع مواد نافذگار و لنزهای نرم ساخته می شوند، می توان پیرچشمی را درمان کرد. روش دیگر اصلاح پیرچشمی با استفاده از لنز تماسی، اصلاح تک چشمی است. به این معنی که یک چشم برای دید دور و چشم دیگر برای دید نزدیک اصلاح می شود. مغز تدریجا عادت می کند که از یک چشم برای دید نزدیک و از چشم دیگر برای دید دور استفاده کند. در حالیکه برخی افراد از این روش راضی هستند، بعضی دیگربه علت کاهش بینایی و از بین رفتن درک عمق (دید سه بعدی) از این روش ناراضیند.

روش های جراحی اصلاح پیرچشمی

در سالهای گذشته تلاش های زیادی برای اصلاح پیرچشمی به کمک روش های مختلف جراحی صورت گرفته است. در زیر خلاصه ای از جدید ترین روش های اصلاح جراحی پیرچشمی و معایب و محاسن هر روش شرح داده خواهد شد:

کراتوپلاستی هدایتی یا  CK

در این روش به کمک امواج رادیویی انحنای قرنیه را افزایش می دهیم تا چشم قدرت انکساری بیشتری پیدا کرده و بتوانیم نزدیک را بهتر ببینیم.  عمل برای اصلاح یک چشم انجام می شود. نتایج اولیه خوب بود، اما به مرور زمان تاثیر آن کم می شود. به این دلیل این روش در میان چشم پزشکان مقبولیت عمومی پیدا نکرد.

در این روش با کمک امواج رادیوفرکانسی با انرژی پایین رشته های کلاژن در محیط قرینه چروکیده می شود تا انحنای مرکز قرنیه پر شیب تر شده و در نتیجه طول قدامی خلفی چشم بیشتر شده و قدرت انکساری چشم بیشتر شود.

عمل کراتو پلاستی هدایتی در سال 2002 برای اصلاح موقت دوربینی و در آوریل سال 2004 برای اصلاح پیر چشمی موفق به اخذ تادئیه انجمن دارو و غذای آمریکا FDA   شد.

کراتوپلاستی هدایتی برای ایجاد مونوویژن یا دید تک چشمی Monovisin

در روش اصلاح “دید تک چشمی یا مونوویژن” در افرادی که دید خوبی برای دور دارند و برای دید نزدیک ناشی از پیر چشمی نیاز به کمک دارند، اصلاح بینایی برای نزدیک در یک چشم معمولا چشم غیر غالب با روش کراتو پلاستی هدایتی انجام می شود.

با یک عمل سه دقیقه ای، شما احساس بهبودی در بینایی نزدیک را تجربه خواهید کرد؛ اما برای حصول نتیجه نهایی به چند هفته زمان نیاز داریم. یکی از خصوصیات جذاب این روش این است که کمتر تهاجمی است. بعضی افراد اشکریزش، احساس جسم خارجی یا نوسان دید دارند که گذراست.

لیزیک و پیر چشمی  Monovision LASIK

روش جراحی دیگری که می تواند نیاز به عینک نزدیک را کاهش دهد، لیزیک مونوویژن(تک چشمی) است. به این معنی که با لیزیک یا سایر روشهای اصلاح لیزری بر روی قرنیه ( لازک، پی آر کی و …) یک چشم (معمولا چشم غالب) به طور کامل برای دید دور اصلاح می شود و چشم دیگر تعمدا کمی نزدیک بین اصلاح می شود تا فرد دید نزدیک خوبی پیدا کند.لیزیک چشم-عینک

https://www.instagram.com/homecare_elderly_sick/

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید