تب دنگی – Dengue fever

0
2
تب دنگی-پشه آئدس-Dengue fever
تب دنگی که نام یک بیماری ویروسی است. به آن تب استخوان‌شکن هم گفته‌اندو از طریق پشه آئدس منتقل می شود و علائم و نشانه های شدید دارد-واکسن فعلا موجود نیست

تب دِنگی (Dengue fever) نام یک بیماری ویروسی است. به آن تب دنگ و تب استخوان‌شکن هم گفته‌اند. تب دنگی یک بیماری پشه ای دردناک و ناتوان کننده است که ناشی از هر یک از چهار ویروس دنگ است که به هم نزدیک هستند. این ویروس ها مربوط به ویروس هایی هستند که باعث عفونت نیل غربی و تب زرد می شوند.در ادامه با ما همراه باشید تا با علائم تب دنگی و درمان آن آشنا شوید.

 نقش آنتی بادی در حفاظت بدن علیه ویروسها

شایعترین علائم تب دنگی:

  • سردرد شدید
  • درد پشت چشم
  • دردهای عضلانی و مفصلی
  • حالت تهوع  استفراغ
  •  تورم غدد
  •  راش

نکات کاربردی در مورد تب دِنگی:

✅اسمش با کسره «دِ» تلفظ میشود

✅ویروسش از طریق نیش پشه “عیدیز”  (بدن پشه راه راه هست) منتقل میشود

✅ از انسان به انسان یا حیوان به انسان متتقل نمیشود ؛  ماسک و دستکش و الکل لازم نیست (مگر انتقال خون ، مادر به جنین و موارد نادر جنسی )

✅  ‌پشه صبحها و عصر ها فعال هستند ؛  پس شبها و سر ظهر معمولا کاری با ما ندارند

✅  پشه توی هر آب راکدی تکثیر میشود ؛  مثل آب پای گلدون، برکه، چاله های آب، ظرفی که تو بالکن گذاشتید و باران در آن جمع شده، ظرف آب حیوان خانگی ،…

راه های پیشگیری تب دنگی:

🦟⛔️همه پنجره ها و منفذ های خانه را  توری بزنید

🦟⛔️ هیچ آب راکدی اطرافتان باقی نباشد ؛  مثلا پای گلدان هیچ وقت خیس نباشد

🦟⛔️  بیرون  منزل تا جایی که میتوانید  خودتون را  با لباس بپوشانید  (لباس سفید )

🦟⛔️ بیرون از خانه روغن های دافع پشه یا ریپلنت از داروخانه تهیه کنید و به بدنتان بمالید

🦟 ⛔️اگر خیلی محیط زندگی شما  آلوده ست ؛ حتما  سم پاشی کنید (با هماهنگی شهرداری و محیط زیست ) 

بحث تخصصی انواع واکسن

اگر پشه اطراف شما گزارش شده ؛ هر تبی که بیشتر از یک روز طول کشید و بخصوص همراه استخوان درد بود شک کنید و آزمایش بدهید.در اکثر افراد تب بر بعد از یک دوره کوتاه ۴-۵ روزه فروکش میکند ؛ فقط استامینوفن ساده باید مصرف کرد و باقی ضد دردها و تب بر ها مثل ناپروکسن و بروفن ممنوع می باشد.

در  بعضی از  افراد ویروس باعث میشود ؛  آب از رگ ها خارج شود  و خون غلیظ شود ؛  این اطراف  باید مدام سرم و دارو بگیرند  پس لازم است  در افراد مبتلا؛  مدام میزان آب خون (هماتوکریت) اندازه گیری شود  و سونوگرافی شکم  انجام شود (برای وجود آب در شکم)افراد مبتلا حتما باید در پشه بند نگهداری شوند  تا پشه ها بیشتری را آلوده نکنند

✅  این ویروس چهار نوع است  که هر کدام را  بگیرید به همان نوع مقاوم میشوید ؛  ولی برای بیمار شدن با بقیه مستعد تر هستید، مثلا ممکن است  اکثر افرادیکه بیماری آنان سخت باشد  بار دومشان باشد .

✅واکسن این ویروس درست شده وتست هم شده ولی فعلا در دسترس نیست (نوع موجود فقط به افرادی که قبلا” گرفته اند تجویز می گردد ).

انواع  تجهیزات پزشکی و پرستاری و سالمندی با مناسب ترین قیمت موجود است.تماس بگیرید.

https://www.instagram.com/tebline24/

 

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید