ترمیم و تعویض دریچه های قلبی

0
0
تعویض دریچه قلب-ترمیم دریچه قلب
مشکلات دریچه های قلبی گاهی منجر به تعویض دریچه می شوند که با انواع جراحی کوردپباستی یا آنولوپلاستی انجام می شود-عوارض تعویض دریچه-مراقبت بعد از عمل قلب

دريچه هاي قلب موجب حفظ جريان يک طرفه خون مي شوند. اگر ابتلا به يک بيماري خاص تغييرات ساختماني در دريچه قلبي ايجاد نمايد، می تواند موجب صدمه به عملکرد آن گردد. ناهنجاري هاي اکتسابي مادرزادي نيز مي تواند بر روي دريچه هاي سه لتي ، آئورت ، ميترال یا ریوی تاثیر بگذارد.در ادامه با طب لاین24 همراه باشید تا با مطالب بیشتری در رابطه با انواع جراحی ترمیم یا تعویض دریچه های قلبی (کوردپلاستی و آنولوپلاستی) آشنا شوید.

درمان بیماری های قلبی

تغييرات دريچه ريوي معمولاً ناشي از ناهنجاري هاي مادرزادي است. بيماريهاي دريچه تريکوسپيد مي تواند توسط آندوکارديت، تب روماتيسمي يا نارسايي طرف چپ ايجاد شوند. روندهاي بيماري مي تواند موجب تنگي يا نارسايي دريچه شوند

يک دريچه تنگ منفذ کوچکي دارد که موجب انسداد رو به خارج، خون شده که نتيجه آن افزايش فشار در پشت دريچه، و افزايش در برگشت رو به عقب خون مي گردد. يک دريچه نارسا بعلت بسته شدن نامناسب موجب برگشت خون به عقب، و افزايش فشار و حجم در پشت دريچه مي گردد.

تدابیر درمانی در رفع تنگی دریچه های قلب

در نوع پیشرفته تنگی،اغلب درمان جراحی بکار می رود. هدف از جراحي در بيماريهاي دريچه اي قلب، تخفيف علايم و نشانه ها و برگرداندن عملکرد بطني و محدوديت شديد می باشد و زمانی که فعاليت بيمار مختل شود و علايم شديد مثل آنژين صدري و سنکوپ ناشي از تنگي آئورت يا هيپرتانسيون ريوي ناشي از تنگي ميترال بوجود آید، صورت مي گيرد. تقريبا تمام اعمال جراحي بر روي دريچه هاي قلب (تعويض– ترميم) نياز به باي پس قلبي ريوي جهت توقف کامل در ضمن عمل دارد.

تدابير جراحي بر روي دريچه هاي قلبي مي تواند شامل

الف) بازسازي يا ترميم دريچه

ب) تعويض دريچه

بيشترين بازسازي يا ترميم بر روي دريچه ميترال صورت مي گيرد. در مقايسه با تعويض دريچه ميترال ترميم دريچه موجب عدم نياز به مصرف طولاني مدت داروي ضد انعقاد، کاهش خطر ترومبوآمبولي و آندوکارديت و کاهش نياز براي عمل مجدد و افزايش شانس بقا مي شود. ليکن در مورد دريچه آئورت کوشش جهت بازسازي و ترميم دريچه به علت نارسايي بعدي و تنگي مجدد غالبا موفقيت آميز نيست.

 بيماريهاي كارديوواسكولار(قلبی-عروقی)

روشهاي ترميمي

۱. لت هاي دريچه را به حلقه مصنوعي بخيه مي زنند و دهانه دريچه را جمع کرده محيط آن را کوچکتر مي کنند با کوچک شدن حلقه دريچه، لت ها همپوشاني بهتري را پيدا مي کنند.

۲. لت هاي دريچه را تاکرده و آن را به ديواره دهليز بخيه مي نمايند يا توسط بخيه روي لت هاي خود، دريچه را چين مي دهند. بدين ترتيب حلقه دريچه کشيده و جمع مي گردد و همپوشاني بهتر صورت مي گيرد.

۳. در صورتيکه پارگي يا سوراخ شدگي لت دريچه موجب برگشت خون شود، مي توان اقدام به ترميم لت دريچه يا والوپلاستي با استفاده از pathing و بخيه آن به نواحي صدمه ديده نمود.

۴. در صورتيکه نارسايي دريچه دهليزي بطني ناشي از کشيدگي ، کوتاهي، يا قطع طناب هاي وتري باشد با تغيير طول يا ترميم پارگي طناب وتري، اقدام به رفع مشکل مي شود . به اين روش کوردپلاستي اطلاق مي شود.

در صورتيکه بازسازي دريچه امکان پذيرنباشد اقدام به تعويض دريچه مي شود. در بازسازي دريچه اگر اتساع حلقه دريچه موجب نارسايي شده باشد ترميم مي تواند به روش آنولوپلاستي صورت گيرد. دراين روش دهانه دريچه به شکلي تنگ مي شود که موجب کاهش محيط گشاد و شل دريچه شده در نتيجه لت هاي دريچه همپوشاني بهتري را پيدا نموده و برگشت خون کاهش يابد.

دريچه مصنوعي ايده آل:

دريچه اي است که در طول حيات فرد دوام داشته و قابل استفاده باشد. بعلاوه قادر به حفظ وضعيت هموديناميکي در وضعيتي طبيعي بوده، خون بدون مقاومت و جريان متلاطم از مجراي مرکزي آن عبور نمايد و بدون گراديان فشار در طول حلقه جريان يابد و در زمان بسته شدن دريچه هيچگونه برگشت خون به عقب وجود نداشته باشد. دريچه خاصيت توليد لخته نداشته باشد و به اجزاي خون صدمه نزند. همچنين از نظر توليد صدا و نياز به مصرف ضد انعقاد براي بيمار قابل قبول باشد.

 مراقبت در منزل

برای بهبود سریعتر و برگشت به زندگی عادی پس از ترخیص موارد زیر رعایت و انجام شود:

مصرف داروداروهای مسکن و یا رقیق کننده خون را به موقع و طبق دستور پزشک مصرف کنید.

مراقبت از زخمبعد ازعمل دریچه قلب،  محل زخم را خشک نگه دارید و طبق دستور پزشک، پانسمان آن را عوض کنید.

استراحت کافیسعی کنید روزانه ۷ الی ۹ ساعت بخوابید و به اندازه کافی استراحت کنید. هر چه بیشتر استراحت کنید، ریکاوری بعد از عمل دریچه قلب شما سریع‌تر خواهد بود.

توانبخشی قلبتوانبخشی یا فیزیوتراپی قلب را زمانی شروع کنید که پزشک متخصص به شما تایید داده باشد. فیزیوتراپی قلب کمک می‌کند تا عملکرد دریچه‌های قلب و گردش خون در بدن بهبود یابد.

فعالیت بدنیتا جایی که فعالیت فیزیکی شما شدید و سنگین نباشد، می‌توانید تحرک داشته باشید. بهتر است تا روزانه پیاده روی سبک و بسیار آرامی داشته باشید تا ریسک آمبولی بعد از عمل به حداقل برسد.

چه زمانی به پزشک متخصص مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده هر یک از علائم و نشانه‌های زیر بعد از عمل جراحی دریچه‌های قلب، بهتر است تا فوراً به پزشک متخصص جراحی قلب مراجعه کنید:

  • تب و لرز
  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس شدید
  • خونریزی از محل زخم

بهتر است تا بعد از عمل دریچه قلب نه تنها به سلامت فیزیکی و جسمانی خود، بلکه به سلامت روان خود نیز توجه کنید.

انواع  تجهیزات پزشکی و پرستاری و سالمندی با مناسب ترین قیمت موجود است.تماس بگیرید.

https://www.instagram.com/tebline24/

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید