تفسیر اصطلاحات اکو قلب

0
25
تفسیر اصطلاحات اکو قلب -طب لاین24
تفسیر اصطلاحات اکو قلب -در اکو قلب ساختار قلب، نارسایی دریچه های قلبی، بیماری هایی از جمله نارسایی احتقاتی قلب، فشار خون مشخص می شود-EF-طب لاین24

با آزمایش اکو قلب به طور کلی اندازه قلب، توانایی پمپاژ آن، آسیب دیدگی عضلات آن بررسی می شود. در صورت بزرگ شدن یا تغییر ضخامت دیواره آن مشکلاتی همچون نارسایی قلب، فشار خون و دیگر بیماری ها به وجود خواهد آمد. همچنین با بررسی قدرت پمپاژ پزشک به درصد خونی که در دیک دقیقه از یک بطن پر با هر ضربان پمپاژ میشود چقدر است(کسر خروجی یا EF) و مهمترین مورد که بررسی آسیب دیدگی قسمت های مختلف قلب از جمله تشخیص نارساییی دریچه های قلبی یا بیماری های احتقانی قلب است.در مقاله حاضر طب لاین24  اصطلاحات رایج جواب اکو قلب را در اختیار شما قرار می دهد.

تفسیر اصطلاحات اکو قلب

EF: کسری خروجی

این واژه مخفف شده Ejection Fraction به صورت (EF) است. این اندازه به شما نشان خواهد داد که قلب بیمار با هربار ضربان چه میزان حجم خونی را خارج میکند. این مقدار در گزارشات به صورت درصدی هستند که درصد نرمال حدود ۶۵-۵۵ درصد است. EF کمتر از ۴۰ درصد نشان از پمپاژ نا متناسب قلب است.

LVEF : کسری خروجی از بطن چپ در گزارش اکو قلب

LVEF مخفف واژه Left Ventricular Ejection Fraction است به معنی کسری خروجی از بطن چپ است. یعنی مقدار خون خروجی از بطن چپ قلب در هر بار ضربان که به طور معمول بالای ۵۵ درصد است. و درصدهایی پایین تر از ۵۵ درصد طبیعی نیست.

RVEF: کسر خروجی بطن راست

واژه RVFE که مخفف Right Ventricular Ejection Fraction است که نشان دهنده میزان خون پمپ شده به سمت بطن راست و ریه ها برای تامین اکسیژن است.

  • نکته: به طور کلی مهم ترین کسری که پزشکان در اکو قلب به آن دقت بسیاری دارند LVEF است.

MVP: افتادگی دریچه میترال

از دیگر مواردی که احتمال روبرو شدن با آن را در خواندن گزارش اکو قلب دارید واژه MVP مخفف Mitral Valve Prolapse است. در واقع به معنی افتادگی دریچه میترال است. که با برآمدگی یک یا هر دو لت دریچه میترال در دهلیز چپ در طول انقباضات قلب است.

آنژیوگرافی قلب

MR: نارسایی دریچه میترال

MR که مخفف واژه Mitral Regurgitation است. با سه حالت در گزارشات اکو قلب نارسایی دریچه میترال را نشان خواهد که به صورت (++++) خفیف و (+++) متوسط و (+) شدید نمایش داده میشود. که در برخی از گزارشات به صورت (Mild) خفیف و (Moderate) متوسط و (Severe) شدید نیز نشان داده میشود. این نارسایی مربوط به برگشت غیر عادی جریان خون از بطن چپ به دهلیز چپ است.

TR : نارسایی دریچه سه لختی

نارسایی دریچه سه لختی که با واژه TR که مخفف واژه Tricuspide Regurgitation در گزارش اکو قلب درج میشود. و نشان میدهد که دریچه بین بطن راست و دهلیز راست به درستی بسته نمیشود.

PR : نارسایی دریچه ریوی

واژه PR مخفف واژه Pulmonary Regurgitation بیانگرنوعی نارسایی دریچه ریوی است. در واقع در این نارسایی به معنای وارون شدن جریان خون به صورت غیرطبیعی از شریان ریوئی به بطن راست ریخته میشود.

AR: نارسایی دریچه آئورت

این نارسایی که در آزمایش اکو قلب نشان دهنده این است دریچه آئورت به خوبی بسته نمیشود و مقداری از خون در زمان استراحت از داخل سرخرگ آئورت به بطن چپ برمیگردد. با واژه AR مخف Aortic Regurgitation نشان داده میشود.

CAD: اختلال در شیران کرونری

واژه CAD مخفف واژه Coronary Artery Disease می باشد. اگر در جواب اکو قلب با این واژه روبرو شدید بدانید که این واژه نشان دهنده بیماری عروق کرونری است. در  این بیماری پلاک در عروق تجمع میکند و خونی که غنی از اکسیژن است به قلب نخواهد رسید. پلاک با انسداد عروق میتواند منجر به حمله قلبی شود.

CHF: نارسایی احتقانی قلب

از دیگر نارسایی هایی که با آزمایش اکو قلب میتوان آن را تشخیص داد. نارسایی احتقانی قلب است. در این نارسایی ماهیچه قلب توانایی که باید برای پمپاژ داشته باشد را ندارد و خون در این شرایط به عقب برمیگردد و متاسفانه سبب جمع شدن مایعات در ریه میشود. که در نتیجه آن بیمار دچار تنگی نفس خواهد شد. خوب است بدانید که CHF مخفف واژه Congestive Heart Failure است.

PAP: فشار شریان ریوی

 فشار شریان ریوی به طور معمول فشاری بسیار کمتر در حدود یک دهم فشارخون سیستمیک است که در داخل سرخرگ های ریه حرکت میکند. این فشار که با اکو قلب قابل اندازه گیری است را PAP مخفف pulmonary artery pressure می نامند. افزایش این فشار سبب تنگی نفس، بیماری قلبی و ریوی میشود.

LVH: هیپرتروفی عضله بطن چپ

LVH به معنای بزرگ شدن بیش از حد عضله بطن چپ به دلیل فشار خون بیش از حد است. LVH که مخفف واژه Left Ventricular Hypertrophy میتواند سبب تنگی نفس، درد در قفسه سینه در زمان فعالیت باشد.

آنژیوپلاستی قلب

تفاوت AS  با AR در اکو قلب

اولین نکته ای باید در تفسیر اکوی قلب بدانید تفاوت AS  با AR  است. AS در واقع تنگی دریچه آئورت را نشان خواهد داد و AR نارسایی دریچه آئورت را نشان میدهد.

تفاوت  PR  و PAP

PAP نشان دهنده فشار شریان ریوی و PR نشان دهنده نارسایی دریچه ریوی است.

 نکته: اگر بیماری دچار سکته یا است قلبی شدRWMA میتواند هر اختلالی در دیواره های قلب نشان دهد.

LVSD و LVDD در گزارش اکو قلب نشان دهنده چیست؟

دو نقطه در ضربان قلب با نام های سیستولیک و دیاستولیک وجود دارد. سیستولیک زمانی است که قلب منقبض میشود تا بتواند با فشار، خون را به رگ ها برساند. اگر حالت اکسیژن رسانی بطن چپ در این زمان از حالت استاندار خارج شود در واقع اختلال عملکرد سیستولیک که در گزارشات اکو قلب با LVSD نمایش داده میشود رخ خواهد داد.

اما دیاستولیک زمانی است که قلب آرام است تا مجددا پر از خون شود. اگر در این زمان بطن چپ به درستی شل نشود مسلما قلب به خوبی از خون پر نخواهد شد و اختلال عملکرد دیاستولیک یا LVDD را به بار خواهد آورد.

انواع  تجهیزات پزشکی و پرستاری و سالمندی با مناسب ترین قیمت موجود است.تماس بگیرید.

https://www.instagram.com/tebline24/

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید