تفسیر نوارقلب جنین و تست NST

0
1
نوار قلب جنین -تست NST- غربالگری حاملگی
نوار قلب جنین ( تست NST) برای ارزیابی سلامت جنین در طول بارداری استفاده می شود. ضربان قلب جنین در این تست بررسی می شود. و معمولا در اواخر حاملگی است

نوارقلب جنین و تست NST چیست؟

نوار قلب جنین (NST) برای ارزیابی سلامت جنین در طول بارداری استفاده می شود. ضربان قلب جنین در این تست بررسی می شود. سونوگرافی ناهنجاری جنین تنها 65 تا 81 درصد از بیماران مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی را تشخیص می دهد، که آن را به شایع ترین ناهنجاری ساختاری جنین تبدیل می کند که بخش قابل توجهی از آن در دوران بارداری نادیده گرفته می شود.

♥بنابراین، ما به یک روش تشخیصی غیر تهاجمی قابل اعتماد نیاز داریم که ارزش پیش‌بینی بیماری‌های مادرزادی قلبی در اوایل بارداری را بهبود بخشد. الکتروکاردیوگرافی جنین می تواند این روش تشخیصی مطلوب باشد. در این روش محدوده و مقادیر طبیعی پارامترهای الکتروکاردیوگرام جنین را در جنین های سالم هفته های 18 تا 24 بارداری تعیین می شود.

♥ضربان قلب نرمال جنین بین ۱۱۰ تا ۱۶۰ ضربه در دقیقه است که تحت تاثیر حرکات جنین و رحم تغییر می کند. سیگنال نوار قلب جنین )  (FECG را می توان به صورت تهاجمی – مستقیماً از سر جنین در حین زایمان و به صورت غیر تهاجمی – به طور غیرمستقیم از الکترودهایی که بر روی دیواره شکم مادر در دوران بارداری و زایمان قرار می گیرند، ثبت کرد..

روش انجام نوار قلب جنین -تست NST

ECG جنین با هشت الکترود بر روی شکم مادر انجام می شود که در یک پیکربندی ثابت قرار می گیرند. قبل از استفاده از الکترودها روی شکم، پوست با مالش دادن نواحی پوست با کاغذ ساینده برای بهینه‌سازی امپدانس الکترود پوست، تمیز و آماده می‌شود. امپدانس بعد از آماده شدن پوست و قبل از شروع ثبت نوار قلب جنین اندازه گیری می شود. یک زمین و الکترود مرجع در نزدیکی شکم قرار می گیرند. شش الکترود ضبط کننده سیگنال های دوقطبی می دهند که در میان سیگنال های دیگر حاوی ECG جنین است. محل قرارگیری الکترودها به منظور ارزیابی قلب جنین با حداکثر دقت ممکن انتخاب می شود. با وجود اینکه جنین می تواند آزادانه در رحم حرکت کند، حداقل برخی از شش الکترود به قلب جنین نزدیک می شوند و بنابراین سیگنال دوقطبی قابل استفاده را می دهند. ECG جنین را به مدت 30 دقیقه ثبت می کنیم. در طی این ضبط، موقعیت جنین چهار بار با ارزیابی اولتراسوند تعیین می شود. کیفیت سیگنال خوب از طریق سیستم نظارت بر بالین زمان واقعی تأیید می شود.

 تفسیر نوار قلب جنین -تست NST

  • نتایج طبیعی NST نشان دهنده ضربان قلب جنین بالای 15 ضربه در دقیقه در دو نوبت جداگانه به مدت حداقل 15 ثانیه در طول یک دوره 20 دقیقه ای است.
  • نتایج غیر طبیعی NST می تواند نشانه ای از مشکلات در دریافت اکسیژن توسط جنین یا مشکلات مربوط به جفت باشد.
  • در یک NST طبیعی، ضربان قلب جنین بین 110 تا 160 ضربه در دقیقه است و با حرکت جنین یا انقباض رحم افزایش می یابد.
  • ضربان قلب جنین در طول انقباضات رحمی ممکن است افت کند، اما بلافاصله پس از پایان انقباض به حالت طبیعی خود باز می گردد.
  • در یک NST غیر طبیعی، ضربان قلب جنین ممکن است کمتر از 110 ضربه در دقیقه، بیشتر از 160 ضربه در دقیقه، یا در طول تست بدون استرس تا 15 ضربه در دقیقه افزایش نیافته باشد.
  • انقباضات رحمی در طول وضع حمل ممکن است ضعیف و نامنظم باشد، که می تواند نشانه ای از مشکلات در سلامت جنین باشد.
  • نتایج غیر طبیعی NST لزوما نشان دهنده وجود مشکل نیست و ممکن است به دلیل عوامل مختلفی مانند خواب جنین یا بی تحرکی مادر باشد.

انواع  تجهیزات پزشکی و پرستاری و سالمندی با مناسب ترین قیمت موجود است.تماس بگیرید.

https://www.instagram.com/homecare_elderly

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید