تنگی نفس در سالمندان 

0
0
تنگی نفس در سالمندان
تنگی نفس یکی از بیماری‌های شایع در سالمندان است-درمان خانگی ریه و تنفس-درمان فوری تنگی نفس-بهترین که متخصص ریه و تنفس- طب لاین24-بیماری های سالمندان

تنگی نفس در سالمندان 

تنگی نفس  یکی از بیماری‌های شایع در سالمندان است که به معنای دشواری در تنفس است و خود را به اشکال مختلف نشان می‌دهد. به گفته پزشکان، بیماران تنگی نفس احساس کمبود اکسیژن دارند، دم و بازدم آنها مکرر یا کندتر می‌شود، سپس بدن شروع به مصرف اکسیژن بیشتری می‌کند، مانند تمرینات بدنی یا بالا رفتن از ارتفاع.

اگر تنگی نفس آزاردهنده نباشد، اما وضعیت عمومی سالمندان بدتر شود، محتمل‌ترین علت این است که بیماری در مرحله فعال است. یکی از علائم این بیماری، آسیب به دستگاه تنفسی، سیستم غدد درون‌ریز، قلب یا ایجاد عفونت است.

دو نوع تنگی نفس وجود دارد:

  • تاکی پنه، با تنفس کم‌عمق سریع (تا ۶۰ یا بیشتر در دقیقه)، خود را در هیستری، بیماری‌های خونی و تب نشان می‌دهد.
  • برادی پنه، با کاهش تعداد تنفس (تا ۱۲ یا کمتر در دقیقه)، هیپوکسی شدید یا سایر آسیب‌های مغزی، کمای دیابتی و غیره بروز می‌کند.

احتمال وقوع هر دو نوع تنگی نفس در سالمندان وجود دارد و بسته به شرایط  فیزیکی آنها می‌تواند رخ دهد.

خرید و دانلود بسته فیلمهای آموزشی مراقبت از سالمند در منزل

درمان دارویی تنگی نفس در سالمندان

 درمان در سالمندان وابسته به عامل زمینه ساز آن می باشد. در صورتی که تشخیص پزشک نارسایی قلبی باشد، امکان دارد داروهایی مانند قرص‌ های ادرارآور (دیورتیک)مثل فوروزماید، مهارکننده‌های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین، دیگوکسین، و بتا بلوکرها تجویز کند و اگر نفس تنگی ناشی از آسم یا بیماری ریوی مزمن باشد، ممکن است داروهایی که اسپاسم یا التهاب مجاری هوایی یا اکسیژن را کم می‌ کند و داروهایی نظیر استروئیدها و برونکودیلاتورها استفاده کند. اما اگر به دلیل عفونت باشد اغلب آنتی بیوتیک تجویز می شود.

درمان فوری تنگی نفس در خانه

 اگر دلیل تنگی نفس‌ سالمند، مشکل حاد و بیماری خاصی نیست می‌توان با راهکارهای خانگی و اورژانسی زیر آن را کنترل کنید.

1-نفس عمیق

نفس کشیدن عمیق یا تنفس شکمی قادر است به برطرف شدن تنگی نفس در سالمندان کمک زیادی ‌کند. این تمرین ها را چند بار در روز یا هر زمانی که دچار تنگی نفس می شوند، انجام دهند:

 2-تنفس با لب‌های به هم فشرده

 نفس کشیدن با لب‌های به هم فشرده تمرین دیگری است که بسیار کمک‌ کننده است. این تنفس قادر است با کم کردن سرعت تنفس‌، مخصوصاً اگر تنگی نفس به دلیل اضطراب باشد، کمک زیادی به سالمند نماید.

سالمند را بر روی صندلی بنشانید در حالی که شانه‌ها رها و شل هستند.از او بخواهید لب‌ها را به هم فشرده و در میان آن‌ها، فاصله‌ی کوچکی باقی بگذارد. چند ثانیه با بینی دم بگیرد.با ۴ شماره هوا را از لب‌های به هم فشرده‌ خود خارج کند.

♥ اگر فرد مسن به طور ناگهانی دچار تنگی نفس شدید شد و در قفسه سینه احساس درد یا گرفتگی داشت حتماً به سرعت به پزشک او اطلاع دهید.

انواع  تجهیزات پزشکی و پرستاری و سالمندی با مناسب ترین قیمت موجود است.تماس بگیرید.

https://www.instagram.com/tebline24/

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید