رابطه اسپری استنشاقی و پوکی استخوان در سالمندان

0
0
اسپری تنفسی-کورتون ها
اسپری های تنفسی حاوی کورتون دارای عوارض هم می باشند که بیشتر در سالمندان و کودکان بصورت پوکی استخوان،دیابت و غیره هود نمایی می کند

کورتیکواستروئیدها یا در اصطلاح عامیانه «کورتون» (به انگلیسی: Corticosteroids) به استروئیدهایی گفته می‌شود که در بخش قشری (کورتکس) غده فوق کلیوی (آدرنال) ساخته می‌شوند. کورتون ها نقش‌های گوناگونی در بدن دارند از جمله کاهش التهاب، تخفیف واکنش‌های ایمنی، تاثیر بر سوخت‌وساز و افزایش قند خون. در بیماری‌های سندرم کوشینگ و بیماری آدیسون، به ترتیب افزایش و کاهش ترشح کورتیکواستروئیدها مشاهده می‌شود.در ادامه تاثیر اسپری های تنفسی کورتونی را بدانید.

رابطه اسپری استنشاقی و پوکی استخوان

استفاده از اسپری‌های استنشاقی حاوی کورتون با دوز بالا می‌تواند باعث ابتلا به پوکی استخوان شود که لازم است با بررسی تراکم استخوان و درمان پیشگیرانه، از بروز آن جلوگیری کرد. استفاده از کورتون خوراکی هم عوارض زیادی دارد و مصرف آن در افراد مسن مبتلا به آسم توصیه نمی‌شود مگر در موارد اورژانسی.

استفاده از اسپری‌های استنشاقی برونکودیلاتور (گشادکننده برونش) مانند «سالبوتامول» با دوز بالا، گاهی خطر مرگ ناگهانی را به دنبال دارد بنابراین باید دوز تعیین‌شده برای بیمار، به درستی رعایت شود.

اسپری‌هایی هم که به صورت MDI وجود دارند، برای درمان و کنترل بیماری در سالمندان مناسب نیستند و باید از روش‌‌های درمانی موثر و جدیدتر مانند اسپری‌هایی که به صورت پودر خشک وجود دارند، استفاده شود. توصیه کلی به افراد مبتلا به آسم، پرهیز از عوامل محیطی است اما افراد مسن کمتر می‌توانند روش زندگی‌شان را تغییر دهند.

انواع  تجهیزات پزشکی و پرستاری و سالمندی با مناسب ترین قیمت موجود است.تماس بگیرید.

https://www.instagram.com/tebline24/

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید