سندرم دیسترس تنفسی حاد ناشی از تنفس بخار THC

0
589
سندرم دیسترس تنفسی و نارسایی تنفسی حاد ناشی از تنفس بخار THC | اطلاعات پزشکی طب لاین
سندرم دیسترس تنفسی و نارسایی تنفسی حاد ناشی از تنفس بخار THC در اطلاعات پزشکی طب لاین

سندرم دیسترس حاد تنفسی (به انگلیسی: ARDS) یک نارسایی تنفسی است. این عارضه هنگامی بروز می‌کند که مایع در کیسک‌های هوایی کوچک و انعطاف‌پذیر ریه‌ها (آلوئولی) جمع می‌شود. مایع به وجود مانع از پر شدن ریه‌ها با میزان کافی هوا می‌گردد که این بدان معنی است که میزان اکسیژن دریافتی در جریان خون کاهش پیدا می‌کند. این وضعیت مانع از دسترسی دستگاه‌های بدن به اکسیژن مورد نیاز برای ارائهٔ عملکرد کامل خود می‌گردد. یکی از علل بوجود آمدن سندرم دیسترس تنفسی حاد تنفس بخار THCاست که در ادامه مقاله د سایت اطلاعات پزشکی طب لاین در باره عوارض تنفس بخار THC و  سندرم دیسترس تنفسی مفصلا توضیح خواهیم داد.

آسیب ریوی ناشی از تنفس بخار THC

آسیب ریوی ناشی از استنشاق بخار THC را باید در بیمارانی در نظر گرفت که با نارسایی تنفسی و هیپوکسیک حاد و ARDS مراجعه می کنند. پاتوژنز آسیب ریوی ناشی از تنفس بخار به خوبی مشخص نشده است. تحقیق و بررسی بیشتری برای تعیین استنشاق بخار موادی که سبب آسیب ریوی می شوند و نقش افزودن THC به مایعات سیگارت الکترونیکی مخصوصاً کارتریج هایی که به طور انفرادی و پس از خرید تغییر داده می شوند باید انجام گیرد.

یک آقای 47 ساله با سابقة طبیِ فشار خون بالا، دیابت ملیتوس نوع 2، مصرف تنباکو، و هیپرلیپیدمیِ قبلی با تهوع، استفراغ، و تنگی نفس که به مدت یک هفته طول کشیده بود به بخش اورژانس مراجعه کرد. بیمار اظهار کرد که به مدت یک هفته تهوع و استفراغ داشته و مصرف اندانسترون وضعیت او را بهبود نداده است. بیمار متوجه شد که طی یک هفته با کمترین فعالیت و تقلا دچار تنگی نفس می شود. تنگی نفس با سرفه خلط دار، همراه بود و خلط بیمار زرد رنگ بود. اما دلیل این نارسایی تنفسی چیست؟ آیا او مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی میباشد؟ با طب لاین ، پویاترین و به روز ترین مرجع نشر اطلاعات جدید پزشکی همراه باشید.

دیسترس و نارسایی تنفسی حاد

او در ارزیابی اولیه هیپوکسیک بود و به 4 لیتر اکسیژن از طریق کانولای بینی نیاز داشت تا اشباع اکسیژن را بالای 90٪ حفظ کند. عکسبرداری اولیه قفسه سینه نقاط کدر ناهمگن پیرامون هیلار و بای بازیلار (دو پایه ای) را نشان داد. بیمار لوکوسیتوز داشت و به طور بارز نوتروپنیک بود و با نارسایی تنفسی حاد و هیپوکسی مربوط به ادم ریوی یا پنومونی اکتسابی از جامعه پذیرش شد.

او به خاطر ادم ریوی فرضی ابتدا با فورزماید داخل وریدی درمان شد. به علاوه بیمار به خاطر تشخیص فرضی پنومونی اکتسابی از جامعه به طور تجربی با سفتریاکسون به میزان 1 گرم در لیتر و ازیترومایسین به میزان 500 میلی گرم در روز درمان شد. اکوکاردیوگرام طبیعی بود، از این رو احتمال وجود ادم ریوی کاردیوژنیک کمتر بود و دیورتیک قطع شد. تهوع و استفراغ بیمار با داروی وریدی ضد استفراغ بهبود یافت. اما رفته رفته سندرم دیسترس تنفسی بیمار بدتر شد و او طی 24 ساعت از پذیرش به حمایت تنفسی بیشتری نیاز داشت.

ارزیابی مجدد وضعیت نارسایی تنفسی

عکسبرداری مجدد قفسه سینه بدتر شدن نقاط کدر ناهمگن پری هیلار و بای بازیلار را نشان داد (شکل). بیمار به FiO2 90٪ با جریان بالا از طریق کانولای بینی نیاز داشت و به خاطر سندرم دیسترس تنفسی حاد (ARDS) و نارسایی تنفسی به بخش مراقبت ویژه منتقل شد. آنتی بیوتیک ها به وانکومایسین وریدی، پیپراسیلین-تازوباکتم 3.375 گرم هر 8 ساعت، و لووفلوکساسین 750 میلی گرم/ روز تغییر داده شد تا عفونت های قریب الوقوع را به طور گسترده تر پوشش دهد. سیتی انژیوگرافی ریوی (CTPA) پس از این دیسترس تنفسی نیز امبولی ریوی مشکوک را نشان داد؛ از این رو دریپ هپارین برای بیمار شروع شد، البته شک به وجود امبولی ریوی در بررسی تصویربرداری پایین بود و دریپ انسولین قطع شد. سیتی ریه نیز نقاط کدر ندولار و شیشه ای در زمینه چند کانونی را نشان داد که هر 8 لوب را درگیر کرده و با ضخیم شدن منتشر تیغه بین لوبولار همراه بود (تصویر).

تصویر (چپ) عکس قفسه سینه نقاط کدر ناهمگن پری هیلار و بای بازیلار با مسیر افیوژن ریوی دو طرفه را نشان می دهد. (راست) سیتی اسکن قفسه سینه نقاط کدر ندولار و شیشه ایی با زمینه چند کانونی به همراه ضخیم شدن تیغه بین لوبولی منتشر را نشان می دهد. با سایت اطلاعات پزشکی طب لاین همراه باشید.

وراثت و سابقه دیسترس تنفسی در بیمار

هنگام گرفتن تاریخچه دقیق تر از بیمار و خانواده وی، او اظهار کرد که سه بار در هفته تتراهیدروکانابیول (THC) می کشد؛ او از سیگارت های الکترونیکی (e-cigarettes) با کارتریج های قابل تعویض عصاره های بخارکنندة (vaping) THC استفاده می کرد که آنها را از افراد خاص می خرید. داروی متیل پردنیزولون وریدی به میزان 125 میلی گرم، سه بار در روز برای ARDS و پنومونی ناشی از تنفس بخار THC برای بیمار شروع شد. جالب این که بیمار از نظر بالینی بهبود یافت و نیاز او به اکسیژن از FiO2 90٪ به 30٪ در 48 تا 72 ساعت کاهش یافت. درباره عوارض تنفس بخار THC در ادامه مقاله اطلاعات پزشکی طب لاین بخوانید.

تنفس بخار THC

آزمایشات تشخیص عفونت شامل کشت خلط، کشت خون، آنتی ژن های ادرار از پنومونی لژیونلا و استرپتوکوک، آنتی بادی های هیستوپلاسما، انفولانزا، و واکنش زنجیره پولی مراز ویروس سینسیشیال تنفسی (RSV PCR)، و ویروس نقص ایمنی انسان (HIV) همگی منفی بودند. بنابراین آنتی بیوتیک ها قطع شدند. بیمار تا زمان بهبودی فقط مصرف متیل پردنیزولون را ادامه داد. بیمار در زمان ترخیص به طور طبیعی و با هوای اتاق نفس می کشید. او از بیمارستان مرخص  شد و داروی خوراکی پردنیزولون طی 4 هفته به تدریج قطع شد.

تنفس بخار یا vaping روشی است که بدان وسیله بخار تولید شده توسط یک سیگارت الکترونیکی (e-cigarette) دم و بازدم می شود که مایعی که معمولاً حاوی نیکوتین، THC، طعم دهنده ها، یا مواد شیمیایی دیگر است را گرم می کند. طبق داده های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، در ایالات متحده 215 مورد احتمالی دیسترس تنفسی حاد ناشی از استنشاق بخار (vaping) حاوی THC تا اگوست 2019 گزارش شده است. داویدسون و همکارانش 5 بیمار با آسیب ریوی حاد ناشی از سیگارت الکترونیک را در ماه های جولای و اگوست گزارش دادند.

عوارض تنفس بخار THC

همه بیماران دچار تهوع، استفراغ، تب، و تنگی نفس شدید شدند. همه بیماران هنگام پذیرش لوکوسیتوز، نوتروفیلی بارز، هیپوکسی، تراوشات ریوی دوطرفه در عکس قفسه سینه، و تراوشات بارز بازیلار منتشر با نقاط کدر ندولار در سیتی اسکن قفسه سینه داشتند. هر 5 بیمار با داروی متیل پردنیزولون وریدی بهبود یافتند. الگوهای مختلفی در آسیب ریوی موارد ناشی از استنشاق بخار گزارش شد که شامل پنومونی لیپوئید، آسیب آلوئولار منتشر، پنومونی ائوزینوفیلی حاد، پنومونی سازمان دهی شده، ARDS، و پنومونیت بیش حساسیتی بود.

اطلاعات پزشکی طب لاین

سایت جامع اطلاعات پزشکی طب لاین در تلاش است تا مفیدترین اطلاعات را در اختیار علاقه مندان این حوزه قرار دهد. ما در طب لاین آخرین تحقیقات پزشکی را به صورت مقاله و اخبار در اختیار شما قرار میدهیم. انسان پدیده ای غریب است : به فتح هیمالیا می رود ، به کشف اقیانوس آرام دست می یابد ، به ماه و مریخ سفر میکند ، تنها یک سرزمین است که هرگز تلاش نمی کند آن را کشف کند و آن دنیای درونی وجود خود است.

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید