پاپ اسمیر چیست؟

0
6260
نحوه انجام تست پاپ اسمیر-موارد انجام پاپ اسمیر-آمادگی های تست پاپ اسمیر-آزمایش پاپ تین پرپ-سرطان رحم-
نحوه انجام تست پاپ اسمیر-موارد انجام پاپ اسمیر-آمادگی های تست پاپ اسمیر-آزمایش پاپ تین پرپ

پاپ اسمیر چیست؟

تست یا آزمایش پاپ اسمیر بهترین روش برای تشخیص سرطان دهانه رحم است. این آزمایش همچنین می‌تواند انواع خاصی از عفونت‌های ویروسی مانند عفونت HPV (زگیل تناسلی) را تشخیص دهد. برای انجام این تست ، سلول‌هایی از دهانه‌ی رحم به‌آرامی برداشته می‌شوند و از نظر عادی یا غیرعادی بودنِ رشد بررسی می‌شوند.نحوه انجام تست پاپ اسمیر-موارد انجام پاپ اسمیر-آمادگی های تست پاپ اسمیر-آزمایش پاپ تین پرپ

تشخيص و درمان اندومتريوز

چه کسانی باید آزمایش پاپ اسمیر بدهند؟

به طور کلی توصیه می شود این آزمایش را از سن 21 سالگی شروع کنید. تمامی خانم های فعال جنسی بالای 21 سال باید این تست را انجام دهند.

انجام این آزمایش  در لیست آزمایشات بارداری نیز توصیه می‌شود. اگر از آخرین باری که تست  انجام‌شده، بیش از فاصله زمانی توصیه‌شده گذشته باشد یا وضعیت دهانه رحم نیاز به بررسی داشته باشد، ممکن است پزشک آزمایش‌های غربالگری پاپ اسمیر و HPV قبل از بارداری را پیشنهاد کند.زمان مناسب برای انجام این آزمایش روز ۱۵ قاعدگی است.

برای انجام این تست چه آمادگی هایی لازم است؟

  •  حدود یک هفته تا ۱۰ روز از پماد و کرم های واژینال استفاده نکنید.
  • استفاده از دوش واژینال تا ۴۸ ساعت پیش از اقدام به تست پاپ اسمیر ممنوع است.
  •  ۴۸ ساعت پیش از انجام تست مقاربت جنسی نداشته باشید .
  • تا4 روز قبل تحت معاینات واژنی قرار نگرفته باشد.

روش‌های مختلف انجام آزمایش پاپ (Pap Test):

  • آزمایش پاپ اسمیر (اسمیر مستقیم):

این روش به‌عنوان روش سنتی و مرسوم برای انجام پاپ تست و غربالگری سرطان رحم و سرطان دهانه رحم می‌باشد. در این روش پزشک به‌وسیله برس مخصوص مقداری از سلول‌های دهانه رحم و مجاری واژن را جمع‌آوری کرده و روی لام (اسلایدر) شیشه‌ای پخش می‌کند و سپس به آزمایشگاه برای بررسی‌های میکروسکوپی فرستاده می‌شود.

یکی محدودیت‌های این روش، بالا بودن احتمال باقی ماندن نمونه موردنظر برای روی وسایل نمونه‌گیری و درنتیجه ناکافی بودن نمونه موردنظر برای بررسی و تشخیص قطعی آزمایشگاهی می‌باشد. همچنین به دلیل وجود خون و مخاط یا موکوس بر روی لام و روی‌هم قرار گرفتن و همپوشانی سلول‌ها ممکن است سلول‌ها به‌طور واضح قابل‌مشاهده نباشند. بنابراین احتمال منفی کاذب وجود دارد یعنی نتیجه تست بیمار نرمال و طبیعی می‌باشد اما سلول‌های پیش سرطانی وجود داشته‌اند که با توجه به دلایل ذکرشده قابل‌تشخیص نبوده‌اند.

  • آزمایش پاپ تین پرپ (Thin Prep, Liquid pap test)

این روش دارای تأییدیه اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) است و بر روش قبلی ارجح می‌باشد. همچنین دقت و حساسیت بالاتری دارد. در این روش سلول‌های موردنظر مانند روش قبل جمع‌آوری می‌شود اما به‌جای قرارگیری بر روی لام، به‌طور کامل به یک محلول نگهدارنده منتقل می‌شوند و برای بررسی به آزمایشگاه ارسال می‌شود. در آزمایشگاه از نمونه موردنظر با استفاده از دستگاه مخصوص و اتوماتیک، خون و موکوس و.. جداشده و سلول‌ها به‌صورت اسمیرهای تک لایه (یک لایه یکنواخت) روی لام منتقل می‌شود. درنتیجه در این روش تمامی نمونه جمع‌آوری‌شده برای تشخیص در دسترس می‌باشد و اثر مداخله‌گر خون، سلول‌های التهابی و موکوس حذف خواهد شد. در ضمن چون سلول‌ها به‌صورت تک لایه به لام منتقل می‌شود، احتمال تجمع و هم‌پوشانی سلول‌های اپی تلیال که درروش قبل وجود داشت از بین رفته و تک‌تک سلول‌ها قابل‌رؤیت می‌باشد.

از نمونه جمع‌آوری‌شده درروش پاپ تین پرپ می‌توان برای تشخیصHIV و سایرعفونت های مقاربتی نیز استفاده کرد.

نحوه انجام تست پاپ اسمیر-موارد انجام پاپ اسمیر-آمادگی های تست پاپ اسمیر-آزمایش پاپ تین پرپ-سرطان رحم

https://www.instagram.com/tebline24/

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید