مشکلات قلبی ناشی از گرفتگی عروق

0
6
بیماری-قلب-عروق-علائم-درمان
بیماری عروق کرونر (CAD) یا بیماری سرخرگ قلبی شایع‌ترین نوع بیماری قلبی است.درمان بیماری عروق قلب-علائم بیماری عروقی-متخصص قلب

بیماری عروق کرونر (CAD) یا بیماری سرخرگ قلبی شایع‌ترین نوع بیماری قلبی در جهان است که گاهی اوقات به آن بیماری ایسکمیک قلب نیز گفته می‌شود. گرفتگی عروق کرونر عامل اصلی حمله قلبی است بنابراین پیشگیری از آن از اقدامات مهمی است که هر شخص بایستی در زندگی خود به آن توجه کند. گرفتگی عروق کرونری در اثر تجمع چربی در دیواره رگ‌هایی که خون را به عضله قلب (عروق کرونر) می‌رسانند، ایجاد می‌شود.

رسوب چربی باعث تشکیل پلاک‌هایی از جنس کلسترول و سایر مواد در دیواره رگ‌ها می‌شود. این انباشتگی منجر به باریک شدن رگ در طول زمان شده و می‌تواند به‌طور نسبی یا به‌طور کامل جریان خون را مسدود کند (فرآیند آترواسکلروز). به دلیل سبک زندگی نامناسب در دنیای صنعتی ازجمله کم‌تحرکی و مصرف فست فودها، گرفتگی رگ‌های قلب در حال تبدیل‌شدن به یک معضل جهانی است.

علائم و نشانه ها

بیماری سرخرگ بر اساس میزان تنگی عروق و انسداد جریان خون قلب بدنبال تشکیل لخته یا پلاک باعث بروز علائم و عوارض زیر می شود:

ایسکمی: نرسیدن خون کافی به سلول های قلب ایسکمی نامیده می شود که اگر بطول انجامد، سبب مرگ عضله قلب می شود. شایعترین نشانه ایسکمی درد قفسه سینه است.تنفس کوتاه و در زنان تهوع و ضعف هم زخ می دهد.

نکته مهم :گاهی سالمندان بدلیل ضعف کارایی سیستم عصبی این درد را دیر متوجه می شوند و فقط ضعف یا تنگی نفس دارند.

بیماری عروق کاروتید: در صورتی که پلاک در شریان های کاروتید که خون را به مغز می رساند تشکیل شود، بیماری شریانی کاروتید رخ می دهد. اگر جریان خون به مغز شما کاهش یابد یا مسدود شود، ممکن است سکته مغزی باشید. ضعف،دشواری تنفس، سردرد، بی حسی صورت و  فلج از علائم شایع می باشند.

بیماری عروق محیطی: اگر پلاک در شریان های اصلی ایجاد می شود که خون غنی از اکسیژن را به پاها، بازو و لگن می رساند، بیماری شریانی محیطی (P.A.D.) رخ می دهد. اگر جریان خون به این قسمت ها از بدن کاهش یابد یا مسدود شود، ممکن است سوزش، درد و در بعضی موارد عفونت های خطرناک رخ دهد.

لنگیدن متناوب معمولا یک علامت آرترواسکلروز عمومی است و می تواند نشانه ای از انسداد شریان باشد.

بیماری مزمن کلیوی: اگر پلاک در شریان های کلیوی ایجاد شود، بیماری مزمن کلیه ممکن است رخ دهد. این شریان ها خون را به کلیه ها می رسانند. با گذشت زمان، بیماری مزمن کلیه باعث کاهش عملکرد کلیه می شود. عملکرد اصلی کلیه ها حذف مواد زائد و آب اضافی از بدن است. از دست دادن اشتها، تورم دست و پا و دشواری تمرکز از علائم آن می باشد.

آموزش آریتمی های قلبی

علت ایجاد گرفتگی عروق

گرفتگی عروق یک بیماری آهسته و پیشرونده است که ممکن است در دوران کودکی شروع شود. اگر چه علت دقیق آن ناشناخته است، گرفتگی عروق ممکن است با آسیب لایه داخلی یک شریان شروع شود. آسیب ممکن است ناشی از:

  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • تری گلیسیرید بالا
  • سیگار کشیدن
  • مقاومت به انسولین
  • چاقی یا دیابت
  • التهاب بیماری هایی مانند آرتریت، لوپوس یا عفونت، یا التهاب علت ناشناخته

مراقبت ها

  • تمام بیماران میتلا به بیماری عروق محیطی نباید ورزش کنند مگر با اجازه پزشک معالج و جدا سیگار را ترک کنند.
  • در بیماران میتلا به بیماری عروق محیطی گرما و سرمای اندام با پوشیدن لباس مناسب کنترل باشد ولی از پتوهای گرم کننده پرهیز کنند.پتوهای حرارتی روی شکم باعث اتساع عروق اندام ها می شود.
  • بیماران میتلا به بیماری عروق محیطی از ایستادن های بی حرکت یا نشستن های طولانی اجتناب کنند.پا روی پا انداخته نشود.
  • با تغذیه مناسب چاقی و دیابت کنترل شود و به میزان کافی ویتامین A, C و روی در رژیم غذایی باشد.

انواع  تجهیزات پزشکی و پرستاری و سالمندی با مناسب ترین قیمت موجود است.تماس بگیرید.

https://www.instagram.com/tebline24/

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید