آموزش مراقبت های لازم پس از جراحی فتق

0
14778
مراقبت پس از جراحی مفصل زانو-تعویض مفصل زانو-درمان درد بعد عمل زانو
مراقبت پس از جراحی مفصل زانو-تعویض مفصل زانو-درمان درد بعد عمل زانو

آموزش مراقبت های لازم پس از جراحی فتق

تعریف:

بيرون زدگي يك عضو از بين يك شكاف غير طبيعي در جدار شكم فتق نام دارد. معمولا روده از جدار شکم بیرون می زند. فتق ممكن است در نتيجه يك شكاف منفذ مادرزادي، ضعف جدار شكم، افزايش فشار شكمي، پس از جراحي شكم يا در اثر ضربه رخ دهد-جراحی فتق

انواع فتق:

فتق ها ممكن است در هر سني روي دهد و در هر دو جنس ديده مي شود. بيشتر فتق ها در كشاله ران ديده مي شود اما انواع ديگر فتق مثل فتق نافی نیز وجود دارد. فتق ها غالبا در بچه هايي رخ مي دهند كه يكي يا چند مورد از عوامل خطر زیر را داشته باشند: سابقۀ خانوادگی فتق، فيبروز كيستيك، رشد غير عادي مفصل ران دررفتگی مادرزادی لگن، بيضه هاي نزول نيافته، ناهنجاري در مجراي ادراری، یبوست مزمن، فشار حین اجابت مزاج(جراحی فتق)

ورزشهای پس از عمل جراحی

مراقبت هاي بعد از عمل

لازم است بعد از عمل تنفس عميق داشته و با حمايت محل عمل، سرفه كنيد. فرداي روز عمل دستور خروج از تخت داده مي شود؛ سعی کنید راه برويد. جهت تسكين درد براي شما مسكن تجويز شده است كه مي توانيد از آن به میزان مجاز استفاده كنيد.(جراحی فتق)

تغذیه:

تا زماني كه اجازه غذا خوردن به شما داده نشده، سرم خواهيد داشت. ابتدا رژيم غذايي شما مايعات صاف شده، سپس مايعات كامل مثل سوپ و به مرور غذای نرم تا معمولي خواهد بود. در بعضي از بيماران به محض تحمل مايعات، رژيم معمولي شروع مي شود.جهت پیشگیری از نفخ، قدم بزنید و برای مدتی غذا و مایعات نفاخ مثل شیر و آب ميوه غير طبيعي نخورید. با استفاده از رژیم غذایی پر فيبر سبزيجات و ميوه جات و يا ملين طبق تجويز پزشك، سعی کنید دچار یبوست نشوید.(جراحی فتق)

چنانچه ممنوعيت مصرف مايعات نداريد، روزانه 2 تا 3 ليتر مايعات بنوشيد. محل عمل و يا برش هاي كوچك لاپاراسكوپي باید خشک و بدون ترشح باشد. در صورت پیدایش هرگونه مشکل با جراح خود تماس بگیرید. اگر قرار است در منزل پانسمان محل عمل را تعويض نماييد، از پرستاران بخش در مورد دفعات تعويض و نحوه انجام كار بپرسید.(جراحی فتق)

آموزش آنلاین دوران سالمندی و مراقبت از سالمند

حمام:

در صورت موافقت جراح خود، معمولا 2 روز بعد از عمل می توانید در حمام دوش بگیرید و روز هفتم تا دهم عمل، جهت کشیدن بخیه ها مراجعه کنید.در صورتي كه بخيه ها غير قابل جذب باشد. در مردان به منظور كاهش ناراحتي بيضه ها، می توان از كيسه يخ يا فتق بند محافظ استفاده نمود. تا چندين هفته از فعاليت جنسي خودداري كنيد.

در بيماران ديابتي با كنترل قند خون، ترميم زخم سريعتر خواهد شد. داروهایی که برای شما تجویز شده را به موقع استفاده کنید و مقدار آن را کم و یا زیاد نکنید. چنانچه مصرف دارویی را فراموش کردید به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اما اگر نزد کی وعده ی بعدی بود، فقط وعده بعد را به موقع استفاده کنید.(جراحی فتق)

برای مدت 6 ماه از سرفه كردن بدون حمايت محل عمل، زور زدن، كشيدگي بدن، يبوست، بلند كردن اجسام سنگين تر از 5 كيلو گرم، تمرينات ورزشي سنگين و خشن خودداري كنيد. به تدريج فعاليت خود را افزايش دهيد.بخصوص پياده روي و در بين آن به خود استراحت دهيد. بايد براي بازگشت به كارهاي دفتري، 2 هفته و كار هاي سنگين 6 هفته از تاريخ جراحي گذشته باشد.(جراحی فتق)

در صورت جراحي به روش لاپاراسكوپي اين زمان به نصف كاهش مي يابد. ابتدا رژيم غذايي شما مايعات صاف شده، بعد مايعات كامل مثل سوپ و به مرور نرم تا معمولي خواهد شد. زمان سرفه، سكسكه، عطسه، برش جراحي محل عمل را با دست نگهدارید. حتماً براي مدتي از شكم بند استفاده نماييد. سیگار نکشید و در معرض دود سیگار دیگران قرار نگیرید. به تاریخ بعدی که برای ويزيت شما تع یین شده توجه کنید و رأس زمان تع یین شده به پزشک مراجعه نماييد.(جراحی فتق)

https://www.instagram.com/tebline24/

علائم هشدار دهنده

  • عفونت زخم: تب، درد، قرمزي، حساس شدن، گرمي، ورم اطراف برش
  • جراحي، افزايش ترشحات و برخاستن بوي تعفن از آن
  • نفخ شكمي،تهوع و استفراغ
  • جدا شدن لبه هاي زخم از يكديگر
  • عود فتق: تورم سفت، دردناك، كروي و برگشت ناپذير در ناحيه كشاله ران

https://www.instagram.com/homecare_elderly_sick/

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید