درمان بیماری پنوموتوراکس فشاری

0
1766
درمان بیماری پنوموتوراکس فشاری با کاتتر داخل وریدی | اطلاعات پزشکی طب لاین
درمان بیماری پنوموتوراکس فشاری با کاتتر داخل وریدی

پیش از هرچیز باید بدانیم بیماری بیماری پنوموتوراکس فشاری چیست. تا بتوانیم در ادامه درباره مراحل درمان موتوراکس(pneumothorax) صحبت کنیم. این بیماری در اثر رويه هم‌ افتادگي‌ قسمتي‌ یا کل آن‌ در اثر نفوذ هواي‌ آزاد بين‌ دو لايه‌ جنب‌ ریه میباشد. لایه جنب همان غشاي‌ نازك‌ پوشاننده‌ ريه‌ها میباشد. از آنجا که محل درد حس شده در اثر بیماری پنوموتوراکس مشابه در د ناشی از حمله قلبی است، گاها ممکن است  درد ناشي‌ از اين‌ عارضه‌ گاهي‌ با درد حمله‌ قلبي‌ اشتباه‌ شود. در ادمه مقاله علمی سایت اطلاعات پزشکی طب لاین به صحبت درباره درمان این بیماری از طریق کاتتر داخل وریدی در شرایط اضطراری صحبت خواهیم کرد.

درمان بیماری پنوموتوراکس فشاری

پیش از صحبت درباره درمان بیماری پنوموتوراکس فشاری لازم به ذکر است که اين‌ عارضه‌ در همه‌ سنين‌ ديده‌ مي‌شود ولي‌ در مردان‌ فعال‌ (بين‌ 40-20 سال‌) شايع‌تر است‌. برای درمان لحظه ای این عارضه برداشتن فشار یک پنوموتوراکس فشاری یا برداشتن فشار با سوزن میتواند موثر باشد. مراحل و روش برداشتن فشار یک پنوموتوراکس فشاری را  در ادامه مطلب سایت اطلاعات پزشکی بخوانید. اگر به خواندن مقالات علمی جدید درباره بیماری های یه و تنفسی علاقه دارید، با مقالات تخصصی ریه و تنفس طب لاین همراه باشید.

ارزیابی وجود پنوموتوراکس فشاری

بیمار را جهت اطمینان از وجود پنوموتوراکس فشاری ارزیابی کنید این گام 1 از اجرای درمان بیماری پنوموتوراکس فشاری میباشد. این ارزیابی چطور انجام میشود؟ چه علائمی را باید در بیمار بررسی کرد؟ موارد زیر نکاتی هستند که باید درباره وجود بیماری پنوموتوراکس فشاری بررسی شوند:

  • اشکال در تهویه علی رغم باز بودن راه هوایی
  • اتساع وریدهای جوگولار (ممکن است به دلیل وجود خونریزی همزمان وجود نداشته باشد)
  • کاهش یا فقدان صداهای تنفسی در سمت درگیر
  • رزونانس بیش از حد دق در سمت درگیر
  • انحراف تراشه به سمت مقابل (به خاطر داشته باشید که این یک نشانه دیررس است و ممکن است وجود نداشته باشد).

وسایل مورد نیاز برای درمان بیماری پنوموتوراکس فشاری

گام دوم از درمان بیماری پنوموتوراکس فشاری، آماده کردن وسایل مورد نیاز را آماده و سرهم کردن است. وسایل مورد نیاز برای این درمان کاتتر داخل وریدی، الکل، وسیله تجاری و نوار چسب است. درباره ویژگی های وسایل مورد نیاز برای انجام درمان در ادامه بخوانید.

  • کاتتر داخل وریدی بزرگ باشد. ترجیحاً شماره 10 تا 14 با طول حداقل 5 سانتی متر
  • الکل یا بتادین برای ضدعفونی کردن
  • در صورت عدم وجود وسیله تجاری ، استفاده از یک انگشت دستکش پزشکی به عنوان جایگزین امکان پذیر است.
  • نوار چسب

کسب دستور از مرکز

پیش از انجام هرکاری برای بیماری از مرکز فرماندهی کسب دستور نمایید. از آنجا که مسئولیت زندگی یک شخص در درمان بیماری پنوموتوراکس فشاری بر عهده پرستار یا امدادگر میباشد، کسب اجازه از مهمترین مراحل انجام است.

 محل مناسب را تعیین کنید

محل مناسب را تعیین کنید. تا گام سوم انجام درمان را بپیمایید. محل مناسب برای بریدن با کاتتر داخل وریدی را طبق دستورالعمل زیر پیدا کنید. دومین یا سومین فضای بین دنده ای در خط وسط ترقوه در سمت درگیر را پیدا کنید. در صورت وجود ترومای قابل توجه قفسه سینه ، چهارمین یا پنجمین فضای بین دنده ای در خط وسط زیر بغل ارجح است با وجود این ، عموماً دسترسی به خط وسط ترقوه آسانتر و احتمال بیرون آمدن سوزن کمتر است. فراموش نکنید که انجام هر عملی باید همراه با ضد عفونی کامل باشد. پس گام چهارم ار ضد عفونی قرار میدهیم.

ضد عفونی کردن محل بریدن

محل مناسب را با استفاده از روش ضدعفونی تمیز کنید. اگر درباره روش ضد عفونی کامل نمیدانید کلیک کنید. تا همه چیز ار درباره ضد عفونی کردن و روش های روش‌های استریلیزاسیون بخوانید.

انجام عملیات وارد کردن کاتتر و سوزن

 با وارد کردن کاتتر داخل وریدی از طریق انتهای  یک وسیله آماده تجاری یا انگشت دستکش پزشکی یک دریچه یک طرفه یا دریچه متحرک بسازید (گام 5). سپس سوزن را با زاویه 90 درجه وارد کنید و به خروج هوا گوش دهید (گام 6).

نکته: حتماً سوزن را بالای دنده سوم در خط وسط ترقوه یا بالای دنده ششم در خط وسط زیر بغل وارد کنید. اعصاب ، شریانها و وریدها در امتداد حاشیه تحتانی هر دنده عبور می کنند.

پس از تکمیل گام های پنجم و ششم، کاتتر را از طریق سوزن پیش ببرید و سوزن را در ظرف وسایل نوک تیز قرار دهید(گام 7). در ادامه کاتتر را به همان روش محکم کردن شی ء باقی مانده در جای خود محکم کنید (گام 8). در نهایت بیمار را از نظر عود پنوموتوراکس فشاری پایش کنید. این اقدام باید به طور مکرر و چندین بار پیش از رسیدن به بخش اورژانس انجام شود. به این روش شما میتوانید جان بیمار را تا رسیدن به بیمارستان نجات دهید. با اطلاعات پزشکی طب لاین همراه باشید.

برونر-تنفس @New_medical

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید