‍ مصرف ویتامین آ در بارداری

0
482
‍ مصرف ویتامین آ در بارداری - پزشکی طب لاین - ‍ مصرف ویتامین آ
ویتامین Aدر بارداری

گروه کادر درمان پرستاری و متخصصین علوم پزشکی طب لاین می تواند شما را در مباحث پزشکی و پرستاری راهنمایی کنند. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد ‍ مصرف ویتامین آ (A) در بارداری و عوارض بارداری در رابطه با این ویتامین میپردازیم. 

‍ مصرف ویتامین آ در بارداری و مواد غذایی

این ویتامین به فرم اصلی اش فقط در مواد غذایی حیوانی موجود است. ویتامین A به مقدار زیاد در جگر وجود دارد. در تخم مرغ میزان محدودی از آن یافت می شوند و شیر و لبنیات منابع خوب ویتامینa هستند . پیش سازهای ویتامینA یعنی کاروتنوئید ها که در بدن به ویتامین A تبدیل میشوند، که در سبزیجات با رنگ سبز تیره مثل سبزی خوردن و اسفناج، در سبزیجات نارنجی رنگ مثل هویج و کدو حلوایی و میوه های به رنگ نارنجی مثل پرتقال و گرمک وجود دارد. بدین خاطر است که توصیه می شود حتماً در کنار غذا، سالاد سبزیجات، سبزی خوردن، سوپ سبزیجات یا سبزیجات پخته مثل سیب زمینی داشته باشید.

عوارض کمبود ویتامین A 

حتماً با این گفته آشنایی دارید که فردی می گوید «چشمم کم سو شده است یا در تاریکی خوب نمی بینم» و یا حتی خودتان احساس کرده اید زمانی که از نور زیاد به تاریکی وارد می شوید زمان زیادی طول می کشد تا اشیاء اطاق را ببینید. همه این موارد را می توان به کمبود ویتامینA ربط داد. از آنجا که یکی از نقش های اساسی ویتامینA در بینایی می باشد کمبود آن منجر به عارضه ای به نام شب کوری می شود.

ویتامینA در رشد نیز مؤثر است و کمبود آن منجر به اختلال در رشد استخوانها می شود. همچنین با کمبود آن، ایمنی در برابر عفونت کاهش مییابد و کم خونی عارض می شود. به دلیل تأثیر آن در تولید مثل، کمبود ویتامینA منجر به عدم رشد مناسب جنین و سقط خود به خود میشود. ویتامینA هم برای زنان باردار لازم است و هم مصرف بی رویه آن موجب ایجاد ناهنجاری های جنینی در آنان می شود پس مراقب باشید چون مانند شمشیر دو لبه عمل می کند. بنابراین مصرف مقدار بالای جگر در سه ماهه اول بارداری به علت داشتن مقادیر زیاد ویتامینA ممنوع است.

عوارض بارداری

طب لاین گروه کادر درمان و متخصصین علوم پزشکی و پرستاری :

گروه آموزشی علوم پزشکی ، کادر درمان پرستاری و روانشناسی طب لاین ،ارائه دهنده انواع پکیج های پزشکی ، پرستاری پیراپزشکی میباشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اینستاگرام گروه کادر درمان بیماری با متخصصین علوم پزشکی و پرستاری طب لاین

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید