عفونت ادراری و درمان-UTI

0
5
عفونت ادراری-uti
پیشابراه ،مثانه کلیه ها و پروستات همگی مستعد به عفونت هستند.عفونت ادراری با درد زیر ناف سوزش و تکرر ادرار و گاهی تب همراه است.درمان هم خانگی دارد
عفونت ادراری: پیشابراه ،مثانه کلیه ها و پروستات همگی مستعد ابتلاء به عفونت هستند و اغلب عفونت های دستگاه ادراری سبب ایجاد علایم موضعی میشوند اما تظاهرات بالینی همیشه به دقت محل عفونت را مشخص نخواهد کرد. عفونتهای باکتریال مثانه و کلیه در زنان شایعتر هستند و میزان بروز این عفونتها با بالا رفتن سن افزایش مییابد.

علل :

عوامل مستعد کننده فرد به عفونت ادراری:
شامل استفاده از وسایل مثل کاتتریزاسیون سیستوسکوپی بارداری و دیابت قندی هستند.
ناهنجاریهای مادرزادی یا انسداد جریان ادرار در هر سطحی سبب استعداد ابتلا به عفونت می شوند.
برگشت ادرار از مثانه به حالب ها، می تواند فرد را به عفونت کلیه مستعد کند.
اغلب عفونتهای اداراری در اثر صعود باکتریها از مدخل پیشابراه بوجود میآیند.

عفونت ادراری چه علائمی دارد؟

  • درد سوپراپوبیک(زیر شکم و زیر ناف)
  • احساس ناراحتی یا سوزش هنگام ادرار کردن ، تکرر ادرار علایم شایع عفونت ادرار هستند. وجود درد پشت یا فلانک و پیدایش ،تب مؤید این است که عفونت محدود به مثانه نبوده و درگیری کلیه یا پروستات نیز وجود دارد.
  • علایم بالینی غالباً قادر به افتراق سیستیت ساده از پیلونفریت نیستند.
  • افراد مسن و بیماران ناتوان مبتلا به عفونت ،ادراری ممکن است فاقد هر نوع علامت قابل انتساب به دستگاه ادراری بوده و تنها با تب اختلال وضعیت عقلانی یا هیپوتانسیون مراجعه کنند.

تشخيص :

1- آزمایش نمونه وسط ادرار: پیوری یعنی وجود بیش از ۵ تا ۱۰ عدد گلبول سفید در هر میدان قوی میکروسکوپی از ادرار سانتریفوژ (شده نشان دهندۀ احتمال عفونت ادراری خواهد بود.

علت غیر دقیق بودن تعداد لکوسیت(گلبول سفید) برای معیار پیوری این است که اولاً آزمایش بر روی ادرار سانتریفوژ شده انجام می شود و ثانياً بسته به غلظت ،ادرار تعداد لکوسیتها متغیر خواهد بود. در آزمایش ادرار ممکن است گلبول قرمز و افزایش اندک مقادیر پروتئین نیز مشاهد شود.

وجود کستهای گلبول سفید در ادرار دلالت بر وجود پیلونفریت خواهد داشت. باکتریها ممکن است در ادرار قابل مشاهده باشند و میتوان آنها را به آسانی با رنگ آمیزی گرم شناسایی کرد وجود بیش از یک باکتری در HPF نمونه ادراری غیر سانتریفوژ ،شده ارتباط نزدیکی با عفونت دارد.

2-کشت ادرار: رشد باکتریای بیش از ۱ میلیون کولونی به ازای هر میلی لیتر ادرار نشانه عفونت ادراری تلقی مـی شود. اگر نمونه ادرار قبل از قرار گرفتن در محیط کشت چند ساعت در دمای اتاق باقی بماند، سبب تکثیر باکتریها و شمارش کولونی بسیار بالا خواهد شد به همین دلیل برای کشت ادرار نباید از نمونه های بدست آمده از کیسه های ادرار استفاده کرد.نمونه هایی نیز که بلافاصله به محیط کشت منتقل نمی شوند باید در یخچال نگهداری شوند.

درمان عفونت ادراری

داروهای معمول که برای درمان عفونت ادراری  تجویز می‌شوند عبارت‌اند از:

  • تری متوپریم/ سولفامتوکسازول (باکتریم، سپترا، و غیره)
  • فسفومایسین (مونورول)
  • نیتروفورانتوئین (ماکرودانتین، ماکروبید)
  • سفالکسین (کفلکس)
  • سفتریاکسون
  • کوتریماکسازول(در عفونت های شدید)
  • سیپروفلوکساسین(در عفونت های شدید)

اغلب، علائم عفونت ادراری در عرض چند روز پس از شروع درمان برطرف می‌شوند. اما ممکن است نیاز باشد که مصرف آنتی‌بیوتیک را برای یک هفته یا بیشتر ادامه دهید. دوره درمان با آنتی‌بیوتیک را حتما تکمیل کنید.

در عفونتهای ادراری بدون عارضه پزشک دوره کوتاه‌تری از درمان را توصیه میکند (برای مثال توصیه کند که به مدت یک تا سه روز آنتی‌بیوتیک مصرف کنید)

معمولا بلافاصله پس از شروع مصرف آنتی‌بیوتیک درد تسکین پیدا می‌کند.

درمان  خانگی عفونت ادراری:
  •  نوشیدن آب زغال‌اخته در پیشگیری از عفونت ادراری موثر است.
  • عصاره رقیق شده گیاه کاسنی (۲ تا ۴ گرم به صورت جوشانده یا دم کرده) و گیاه گزنه باعث افزایش ادرار و خروج باکتری‌ها شده و در رفع عفونت ادراری موثر است.
  • محلول دارچین و عسل بدلیل افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن در از بین بردن باکتری‌ها کمک می‌کند.
  • خوردن روزانه یک فنجان آب تربچه، مخلوط آب گل گز روغنی و آب نارگیل، آب آناناس، آب انگور قرمز، آب اسفناج و یک حبه سیر به‌عنوان آنتی‌بیوتیک موثر است.
  • خانم‌ها می توانند از سرکه سیب رقیق شده برای شستشوی اندام تناسلی خود به جهت خاصیت ضد عفونی‌کننده آن استفاده کنند.

انواع  تجهیزات پزشکی و پرستاری و سالمندی با مناسب ترین قیمت موجود است.تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید