ناخنک یا پتریژیوم pterygium pteryg

0
616
ناخنک یا پتریژیوم pterygium pteryg - درمان و مراقبتهای پرستاری از ناخنک- عود ناخنک چشم- ضایعه گوشتی
ناخنک یا پتریژیوم pterygium pteryg - درمان و مراقبتهای پرستاری از ناخنک- عود ناخنک چشم- ضایعه گوشتی

ناخنک یا پتریژیوم pterygium pteryg

ناخنک یا پتریژیوم ، یک ضایعه گوشتی مثلثی شکل است که از سفیدی چشم ملتحمه روی سیاهی چشم، قرنیه کشیده می شود. معمولا در طرف بینی چشم است. این ضایعه گوشتی ناشی از رشد خوش خیم بافت پیوندی و رگهای ملتحمه است. معمولاً ابتدا به صورت یک سفیدی روی ملتحمه ایجاد میشود که به تدریج به سمت قرنیه رشد می کند. به علت وجود رگهای زیاد معمولاً رنگ ناخنک صورتی یا قرمز است. گاهی ملتهب میشود و باعث سوزش و خارش و اشک ریزش می شود. گاهی اوقات ناخنک رشد زیادی می کند و تا وسط قرنیه می رسد و جلوی دید را می گیرد.. در ادامه به مبحث کاتاراکت ناخنک یا پتریژیوم pterygium pteryg میپردازیم.درمان و مراقبتهای پرستاری از ناخنک- عود ناخنک چشم

علائم ناخنک یا پتریژیوم pterygium pteryg

  • عبارتند ازالتهاب، سوزش، خارش و اشکریزش چشم.
  • اشعه ماوراء بنفش خورشید همچنین باد شدید و گرد و خاک با تحریک چشم در ایجاد ناخنک مؤثر می باشد.
  •  توصیه می شود افرادی که در مناطق آفتابی زندگی می کنند و مدت زیادی در معرض تابش آفتاب هستند از کلاه لبه دار و عینک آفتابی استفاده کنند. در افرادی که ناخنک دارند معمولاً ورود آب به چشمها در موقع شستن دست و صورت یا حمام کردن باعث تحریک چشم و ایجاد سوزش و قرمز شدن چشمها می شود. بنابراین این افراد باید دقت کنند که حتی الامکان آب وارد چشمشان نشود .

درمان و مراقبتهای پرستاری

اگر ناخنک کوچک باشد و ظاهر ناخوشایندی نداشته باشد و باعث قرمزی و سوزش چشمها نشود نیاز به درمان خاصی ندارد اگر ناخنک گهگاه ملتهب شود و سوزش و قرمزی چشم ایجاد کند مصرف قطره های اشک مصنوعی به صورت مکرر ممکن است باعث تسکین علائم شود.

 در مواردی که التهاب شدیدی دارد می توان با نظر چشم پزشک یک دوره درمان با قطره های استروئیدی یا سایر قطره های ضد التهاب انجام داد. در مورد ناخنک های بزرگتر که از لحاظ ظاهری و زیبایی اهمیت دارند و یا با ایجاد آستیگماتیسم باعث تاری دید شده اند می توان با جراحی آن را برداشت. البته اگر به صورت ساده برداشته شود احتمال عود آن زیاد است و به خصوص در افراد جوان و افرادی که ناخنک ملتهب دارند در نیمی از موارد، عود دیده می شود.

در این افراد بهتر است علاوه بر برداشتن ناخنک از روشهای تکمیلی مثل پیوند ملتحمه یا استفاده از داروهای خاص مثلا میتومایسین در حین جراحی استفاده شود. در ناخنک های خیلی بزرگ که وسط قرنیه را هم درگیر کرده اند ممکن است لازم باشد علاوه بر اقدامات فوق از پیوند قرنیه لایه ای برای اصلاح شکل قرنیه استفاده شود.

درمان و مراقبتهای پرستاری از ناخنک- عود ناخنک چشم

اینستاگرام گروه آموزشی علوم پزشکی و متخصصین طب لاین

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید