رادیوتراپی یا اشعه درمانی در سرطان

0
382
رادیو تراپی یا اشعه درمانی-انواع رادیوتراپی-براکی‌تراپی-سرطان-کم خونی
رادیو تراپی یا اشعه درمانی-انواع رادیوتراپی-براکی‌تراپی-کم خونی-سرطان

اشعه درمانی (رادیوتراپی یا پرتودرمانی نیز نامیده می شود) نوعی روش درمان سرطان است که با استفاده از مقادیر بالای اشعه ، سلول های سرطانی را از بین می برد و تومورها را کوچک می کند.انواع رادیوتراپی-براکی تراپی-کم خونی-شیمی درمانی-لتفوم

1-رادیوتراپی(اشعه درمانی)

◙ مکانیسم عمل: سلول‌ها بیش‌تر از همه در مراحل M و G2 چرخه سلولی به رادیوتراپی حساس هستند.(اشعه درمانی)

◙ هدف از اشعه درمانی: هدف از این روش، رساندن بیش‌ترین میزان اشعه به تومور و کم‌ترین آسیب به بافت‌های طبیعی مجاور است.

◙ دوز اشعه: واحد دوز رادیاسیون، گری (Gy) نام دارد. در رادیوتراپی روتین، به بیمار، 8/1 تا 2 گری رادیاسیون روزانه، 5 روز در هفته به مدت 5 تا 6 هفته می‌دهند. برای درمان‌های تسکینی برای این‌که طول مدت رادیوتراپی کم‌تر شود. دوزهای روزانه‌، بالاتر است.

https://www.instagram.com/Tebline24/

2- انواع رادیوتراپی

External – beam therapy: در این روش اشعه یونیزان از یک منبع خارجی به کمک یک شتاب‌دهنده خطی جهت تولید الکترون یا اشعه X پرانرژی به تومور داده می‌شود. این روش برای تومورهای سطحی مناسب می‌باشد. اشعه X پرانرژی به عمل بدن نفوذ می‌کند و میزان جذب آن به پوست کم است.

2ـ براکی‌تراپی (Brachytherpy): در این شیوه جهت رساندن اشعه یونیزان (اشعه گاما)، منبع رادیواکتیو در داخل تومور کارگذاری می‌شود. به‌عنوان مثال تعبیه ید ـ 125 به داخل پروستات جهت درمان قطعی کانسر اولیه پروستات.

علائم سرطان خون

◙ اندیکاسیون‌ها: از این روش هم برای درمان قطعی و هم درمان تسکینی برخی از تومورها استفاده می‌شود.

1ـ در کانسر حنجره جهت حفظ حنجره می‌توان از شیمی‌درمانی به همراه اشعه درمانی استفاده کرد؛ چرا که اگر جراحی انجام شود، عملکرد حنجره از بین می‌رود.

2ـ رادیوتراپی هم‌چنین به‌عنوان درمان تسکینی جهت رفع درد، دیسفاژی و خونریزی به‌کار برده می‌شود.

◙ عوارض: عوارض درمان با اشعه به دو گروه حاد یا تأخیری تقسیم می‌شوند.

  • عوارض حاد: عوارض حاد در طول روزها یا هفته‌ها بعد از رادیوتراپی رخ داده و بیش‌تر در بافت‌هایی که پرولیفراسیون بالایی دارند (مثل پوست و مخاط GI)، ایجاد می‌شوند. این صدمات به دوزرادیاسیون وابسته بوده و معمولاً قابل ترمیم (برگشت‌پذیر) هستند.
  • عوارض دیررس: عوارض دیررس مثل نکروز، فیبروز و نارسایی ارگان‌ها، ماده‌ها تا سال‌ها پس از لشعه درمانی تظاهر می‌یابند و به دوز اشعه بستگی دارند. یک عارضه دیررس رادیوتراپی، ایجاد بدخیمی ثانویه می‌باشد؛ به‌عنوان مثال بعد از رادیوتراپی سرطان پستان یا لنفوم هوچکین

براکی تراپی-کم خونی-شیمی درمانی-لتفوم

 

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید