انواع سکته مغزی و درمان آن

0
5
سکته مغزی-انواع سکته مغزی
اتواع سکته مغزی شامل سکته ایسکمی،هموراژیک یا خونریزی دهنده و سکته گذرا یاTIA می باشد که بدنبال آمبولی،آنوریسم و فشارخون ایجاد می شود و با تستFASTمشخص میشود

تعریف سکته مغزی ایسکمیک

سکته مغزی عبارت از هر وضعیتی است که در آن فرآیند رسیدن جریان خون به بخش یا بخش هایی از مغز مختل می شود. در این وضعیت بافت های مغزی در آن بخش از دریافت اکسیژن و مواد غذایی محروم می مانند. سلول های مغزی در شرایطی که بدون اکسیژن و مواد غذایی در کمتر از چند دقیقه می میرند.آمبولی-خونریزی مغزی-آنوریسم مغزی

تومور مغزی

سه نوع اصلی از سکته وجود دارد:

1. سکته مغزی گذرا (سکته مغزی خفیف)

این سکته همچنین همچنین به عنوان سکته مغزی خفیف یا حمله ی ایسکمیک موقت (TIA) نیز شناخته می شود. هرچیزی که منجر به قطع موقت خونرسانی به مغز شود باعث سکته خفیف می شود. علائم آن برای مدت محدودی باقی می ماند و از بین می رود.

2. سکته ایسکمی (انسدادی)

سکته ایسکمی زمانی ایجاد می شود که یک لخته خون یا توده ای باعث انسداد رگ ها و عروق مغزی شود. به همین دلیل به آن سکته انسدادی می گویند. لخته خون اغلب با آترواسکلروزیس مرتبط است. که در نتیجه ی تجمع چربی در سطح داخلی رگ ها ایجاد می شود.

شایع ترین نوع سکته ایسکمیک شامل:

  • آمبولی (Embolic) : سکته ی ایسکمیک می تواند از نوع آمبولی باشد. به این معنی که لخته ی خون از جایی دیگر از بدن تشکیل شده و به مغز آمده است. تخمین زده می شود که ۱۵ درصد از سکته های آمبولیک مرتبط با فیبریلاسیون دهلیزی (زمانی که ضربان قلب نامنظم است) هستند.
  • سکته ی ترومبوتیک (Thrombotic): هم از نوع سکته ایسکمی (یا انسدادی) است. با این تفاوت که لخته ی ایجاد شده در خود عروق مغز تشکیل شده است.
  • برخلاف سکته مغزی خفیف، لخته ی خونی که منجر به سکته ی ایسکمی می شود بدون درمان رفع نمی شود.
  • بیشتر سکته ها از نوع ایسکمی هستند.
  • سکته ایسکمیک حاد توسط آمبولی سرخرگ مغزی ایجاد شده و از سکته هموراژیک رایج تر است.

3. سکته هموراژیک (خونریزی)

سکته ی هموراژیک (hemorrhagic stroke) زمانی اتفاق می افتد که عروق خونی مغز پاره شده و خون به سلول های اطراف می ریزد و منجر به مردن سلول های مغزی می شود. در نتیجه این اتفاق باعث آسیب مغزی و حتی در موارد شدید منجر به مرگ می شود.

علل سکته هموراژیک

  • آنوریسم (Aneurysms):در واقع به دلیل ضعیف شدن دیواره رگ یک حباب شکل روی رگ ایجاد شده و ممکن است پاره شود.
  • بدشکلی شریانی-وریدی (Arteriovenous Malformation): به شکل های غیر معمول در وریدها گفته می شود. اگر وریدهای مغزی پاره شود می تواند سکته ایسکمی ایجاد کند.
  • فشار خون بالا(Hypertension): فشار خون بسیار زیاد باعث پارگی خود عروق داخل مغز می شود. همچنین در طولانی مدت باعث ضعیف شدن دیواره ی رگ ها و پارگی عروق بعد از مدتی می شود.

راه تشخیص سکته مغزی

تست FAST یک روش مفید برای تشخیص علائم سکته مغزی است. FAST مخفف “صورت، بازوها، گفتار و زمان” است.

  • Face یا چهرهوقتی لبخند می زنید آیا یک سمت از چهره افتاده است؟
  • Arms یا دستاناگر دو دستتان را بخواهید بالا بیاورید آیا یکی از این دو دست به پایین می افتد؟
  • Speech یا گفتارآیا نمی توانید به خوبی صحبت کنید؟ یا گفتار شما ناواضح است؟
  • Time یا زماناگر هر یک از این موارد را تجربه کردید سریعا با ۱۱۵ تماس بگیرید.

درمان انواع سکته:

1-درمان سکته خفیف (TIA)

درمان سکته خفیف با تغییر سبک زندگی و مصرف دارو می باشد. داروهای ضدانعقاد خون برای جلوگیری از ایجاد لخته و انسداد استفاده می شود.

داروهای ضد پلاکت باعث می شود که پلاکت های خون دیگر به هم نچسبند و لخته تشکیل نشود. آسپرین و کلوپیدوگرل از جمله داروهای ضد پلاکت هستند.

همچنین ممکن است جراح پیشنهاد جراحی اندآرکتومی کاروتید را بدهد. در این جراحی شریان کاروتید که بسیار برای خونرسانی به مغز مهم است را از پلاکت ها و لخته ها پاکسازی می کنند.

2- درمان سکته ایسکمیک یا انسدادی

برای درمان سکته ی انسدادی داروی حل کننده ی لخته می دهند که لخته ای ایجاد شده در رگ حل شود و جریان خون برگردد. ممکن است آسپرین تجویز شود که از سکته ی دوم جلوگیری کند.

درمان اورژانسی در این نوع سکته، تزریق دارو به عروق مغز و یا در صورت نیاز جراحی برای رفع انسداد می باشد.

3-درمان سکته هموراژیک یا خونریزی

در درمان سکته ی خونریزی، ممکن است به شما دارویی داده شود که فشار داخل مغز را کاهش دهد. اگر خونریزی شدید باشد ممکن است نیاز به جراحی شود. در این جراحی هم خون اضافی خارج شده و هم عروق ترمیم می شود.

انواع  تجهیزات پزشکی و پرستاری و سالمندی با مناسب ترین قیمت موجود است.تماس بگیرید.

https://www.instagram.com/tebline24/

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید