درمان و علائم آلزایمر

0
418
درمان و علائم آلزایمر - نشانه های آلزایمر - زوال عقل
درمان و علائم آلزایمر - نشانه های آلزایمر - زوال عقل

همه ما به نوعی با علائم و نشانه های آلزایمر آشنایی داریم. شاید شما هم به این بیماری دچار شده اید و یا بستگانتان از این بیماری رنج میبرند. بیماری آلزایمر نوعی اختلال پیشرونده است که باعث می شود سلولهای مغزی از بین بروند و به اصطلاح بمیرند. بیماری آلزایمر شایعترین علت زوال عقل است و کاهش مداوم در تفکر را در پی دارد. علاوه بر این ها این بیماری مهارت‌ های رفتاری و اجتماعی که توانایی فرد در عملکرد مستقل را کنترل می کنند، مختل می‌سازد. گروه کادر درمان پرستاری و متخصصین علوم پزشکی طب لاین می تواند شما را در مباحث پزشکی راهنمایی کنند. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد درمان و علائم آلزایمر میپردازیم.

 درمان و علائم آلزایمر

اولین علائم و نشانه های آلزایمر ممکن است فراموش کردن وقایع یا گفتگوهای اخیر باشد. با پیشرفت این بیماری، فرد مبتلا به این مشکل دچار اختلال شدید حافظه می شود و به تدریج توانایی انجام کارهای روزمره را از دست می‌دهد. داروهای فعلی این بیماری موجود در بازار، به طور موقت علائم را بهبود می بخشند و یا سرعت روند بیماری را کاهش می دهند. این درمان ها گاهی اوقات به افراد مبتلا به آلزایمر کمک می کند تا عملکرد خود را به حداکثر برسانند و بتوانند تا مدت زیادی کارهای شخصیشان را خودشان به تنهایی انجام داده و مستقل باشند. برنامه ها و خدمات مختلف می تواند به حمایت از مبتلایان به آلزایمر و مراقبان آن‌ها کمک کند.

در حال حاضر درمانی وجود ندارد که مشکل زوال عقل را درمان کند یا روند بیماری در مغز را تغییر دهد ؛ البته به تازگی دستگاهی اختراع شده که به درمان بیماری کمک می کند اما هنوز در مرحله آزمایش قرار دارد و به خط تولید نرسیده است. در مراحل پیشرفته بیماری، عوارض ناشی از اختلال شدید عملکرد مغز و علائم مرگ بیماران آلزایمری میتوان به کم آبی، سوء تغذیه یا عفونت اشاره کرد.

از دست دادن حافظه نشانه اصلی آلزایمر است. نشانه اولیه این بیماری معمولاً این است که فرد در به خاطر سپردن وقایع یا مکالمات اخیر به زحمت می افتد. با پیشرفت بیماری، اختلالات حافظه بدتر و علائم دیگری ایجاد می شود. در ابتدا ممکن است فرد مبتلا به آلزایمر از داشتن مشکل در به خاطر سپردن چیزها و سازماندهی افکار خود آگاهی کامل داشته باشد. در این مرحله ممکن است یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستانش متوجه شوند که علائم در حال وخیم شدن هستند.

تغییرات مغزی که در اثر ابتلا به آلزایمر شکل می گیرند می توانند منجر به مشکلات زیر شوند:

حافظه

البته هر کسی در برخی مواقع دچار افت حافظه می شود. طبیعی است فراموش کنید ،سوییچ ماشین را کجا گذاشته اید یا اسم یکی از آشناها و یا دوستانتان را فراموش کنید. اما باید بدانید که حافظه بیمار آلزایمری دائما مختل می شود و این ضعف، بر توانایی عملکرد در محل کار یا خانه‌ شان تأثیر می گذارد.

افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است:

  • حرف ها و سوالات را بارها و بارها تکرار کنند؛
  • مکالمات، قرارها یا رویدادها را فراموش کنند و بعداً آنها را به خاطر نیاورند
  • مرتباً در حال جابه‌جایی وسایل هستند و اغلب آن‌ ها را در مکان های غیر منطقی قرار می دهند
  • در مکانهای آشنا گم می شوند
  • سرانجام  حتی نام اعضای خانواده و اشیاء روزمره را فراموش می کنند
  • در یافتن کلمات صحیح برای شناسایی اشیاء، بیان افکار یا شرکت در گفتگوها مشکل دارند

تفکر و استدلال

یکی دیگر از علائم و نشانه های آلزایمر مشکل در تفکر و استدال است. این بیماران در تمرکز و تفکر خصوصاً در مورد مفاهیم انتزاعی مانند اعداد مشکل دارند.انجام دادن همزمان کارها برایشان دشوار است و ممکن است مدیریت امور مالی، پرداخت چک و قبض را به موقع انجام ندهند. این مشکلات ممکن است به عدم توانایی در تشخیص و سر و کار داشتن با اعداد مرتبط باشد.

قضاوت و تصمیم گیری

بیماران مبتلا به آلزایمر توانایی تصمیم گیری و داوری مناسب در شرایط روزمره را از دست می‌ دهند. به عنوان مثال فرد ممکن است در تعاملات اجتماعی منزوی تر شود و یا لباس هایی بپوشد که برای آب و هوای موجود نامناسب باشد. همچنین تشخیص اینکه غذا چه مقدار باید بپزد و یا رانندگی برایشان ممکن است به تدریج دشوارتر شود.

برنامه ریزی و انجام کارهایی که قبلاً انجام می‌دادند

با پیشرفت این بیماری ،فعالیت های روزمره ای که به طی کردن مراحل پی در پی نیاز دارند، مانند برنامه ریزی و پختن غذا و یا انجام بازی همیشگی برای آنها مشکل تر می شود. در نهایت افراد مبتلا به آلزایمر پیشرفته(زوال عقل )،ممکن است حتی نحوه انجام کارهای معمولی مانند لباس پوشیدن و حمام کردن را فراموش کنند.

تغییر در شخصیت و رفتار

تغییرات مغزی که طی بیماری آلزایمر(زوال عقل )رخ می دهد ،می تواند بر خلق‌وخو و رفتارها تأثیر بگذارد. ممکن است فرد مبتلا به آلزایمر مشکلات زیر را تجربه کند:

  • افسردگی
  • بی تفاوتی
  • منزوی شدن
  • نوسانات خلقی
  • عدم اعتماد به دیگران
  • تحریک پذیری و پرخاشگری
  • تغییر در عادات خواب
  • سرگردانی
  • بروز احساساتی که در حالت عادی بیان نمی‌شدند
  • هذیان گفتن، مثلا اعتقاد به دزدیده شدن چیزی
  • از دست دادن مهارت‌ها

البته بسیاری از مهارت‌های مهم حتی در صورت بدتر شدن علائم بیماری هم از یاد فرد بیمار نمی روند. مهارت‌های حفظ شده ممکن است شامل خواندن یا گوش دادن به کتابها، گفتن داستان و یادآوری مجدد برخی خاطرات، خوانندگی، گوش دادن به موسیقی، رقصیدن، نقاشی و یا انجام کارهای هنری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید