قارچ ناخن و روش های درمانی

0
275
قارچ ناخن-روش های درمان
قارچ ناخن یا «اونیکومایکوزیس» از بیماری های ناخن و بیماری شایع پوستی است برای درمان خانگی و طبی با انواع دارو و پماد ضد قارچ با طب لاین24 همراه باشید

قارچ ناخن یا «اونیکومایکوزیس» از بیماری های ناخن و بیماری شایع پوستی است که می‌تواند بخش‌های مختلف ناخن انگشتان را درگیر نماید. این عارضه عموما توسط گروهی از قارچ‌ها به نام درماتوفیت‌ها( Dermatophyte)  ایجاد می‌شود. قارچ ناخن ابتدا در نوک یا قاعده ناخن بروز می‌کند و سپس تمام بستر ناخن را فرا می‌گیرد.این عفونت ظاهر ناخن را بد شکل کرده و در ناحیه درگیر درد ایجاد می‌کند.جهت تشخیص علائم قارچ ناخن و انواع درمان خانگی و طبی این بیماری با طب لاین24 همراه باشید.

علائم قارچ ناخن

عفونت قارچی می‌تواند بخشی از ناخن، کل ناخن یا چند ناخن را درگیر کند. علائم شایع این عفونت عبارتند از:

  • تغییر رنگ نقطه‌ای یا کلی ناخن به سفید، زرد یا قهوه‌ای
  • ضخیم شدن و شکننده شدن ناخن
  • تغییر شکل ناخن
  • جدا شدن ناخن از سطح پوست یا بوی ناخوشایند آن

عفونت‌های قارچی ناخن‌های پا را بیشتر از ناخن‌های دست درگیر می‌کنند، احتمالا به این دلیل که انگشت‌های پا معمولا در کفش که یک محیط گرم و مرطوب است، قرار دارند.

نقاط تیره‌ رنگ روی ناخن

درمان‌های خانگی

برای درمان خانگی صد قارچ ناخن موارد زیر پیشنهاد می شود:

  • استفاده از آب و سرکه. در طول شبانه روز انگشتان پای خود را در یک محلول رقیق شده‌ای از آب و سرکه به مدت حداقل نیم ساعت ، قرار دهید. این کار را به‌صورت منظم هر شب، 3 تا 6 ماه انجام دهید. اگر به انجام منظم این کار متعهد باشید، در درمان شما مؤثر خواهد بود.
  • عصاره برگ انجبار را تجربه نمایید. برای استفاده از این روش، ناحیه آسیب دیده را هر دو روز یک بار به مدت 4 هفته به عصاره انجبار آغشته نمایید. در 4 هفته بعدی دو بار در هفته درمان را ادامه دهید، پس از آن برای 4 هفته، هفته‌ای یک‌بار این روش درمانی را ادامه دهید.

درمان‌های پزشکی

الف-داروهای خوراکی

  • داروهای خوراکی. مؤثرترین راه برای خلاص شدن از شر قارچ ناخن درمان با ضد قارچ‌های خوراکی است.که می‌تواند 2 الی 3 ماه یا بیشتر طول بکشد. داروهای تجویزی خوراکی ضد قارچ شامل داروهایی مانند تربینافین (Terbinafine) می‌باشد که معمولاً با دوز 250 میلی گرم در روز به مدت 12 هفته تجویز می‌شوند.
  • شما همچنین می‌توانید ایتراکونازول (Sporanox) استفاده نمایید، که معمولاً با دوز 200 میلی گرم در روز به مدت 12 هفته تجویز می‌شود. عوارض آن شامل تهوع، بثورات جلدی، یا اختلال آنزیم‌های کبدی است. این دارو نباید در افرادی که دچار اختلالات کبدی هستند، استفاده گردد.

ب- داروهای موضعی و پمادها

  • داروهای موضعی ضد قارچ. استفاده از داروهای موضعی به‌تنهایی توصیه نمی‌شود، اما می‌توان آن‌ها علاوه بر درمان خوراکی برای کاهش طول مدت درمان استفاده نمود. با این حال، اگر در مورد استفاده از درمان خوراکی تردید دارید یا می‌خواهید طول درمان را کاهش دهید، استفاده از داروهای موضعی گزینه خوبی محسوب می‌شود.
  • شما می‌توانید از داروی سیکلوپیروکس Ciclopirox استفاده نمایید، این دارو محلولی 8٪ است که معمولاً روزانه به مدت 48 هفته استفاده تجویز می‌شود.
  • پماد کتوکونازول یکی از موثرترین داروهای ضد قارچ است که در کچلی تنه، کشاله ران، ریش، پا و عفونت‌های قارچی ناخن کاربرد دارد. این دارو به شکل های قطره ، شامپو و کرم هم عرضه می گردد. پماد ضد قارچ کتوکونازول یک یا دو بار در روز و به مدت ۲ هفته می تواند استفاده ‌شود. توجه شود که درمان با داروهای ضد قارچ باید تا رفع کامل عفونت فعال قارچی ادامه یابد.

جهت آموزش های پزشکی و پرستاری با طب لاین24 همراه باشید

https://www.instagram.com/homecare_elderly_sick/

https://www.instagram.com/tebline24/

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید