نشانه های کم خونی در بدن

0
4617
نشانه های کم خونی در بدن - علائم کم خونی - پزشکی - کادر درمان - آنمی - گلبول ‌های قرمز خون

هنگامی که به‌ اندازه کافی گلبول ‌های قرمز خون سالم نداریم، وضعیتی به نام کم‌ خونی (آنمی) وجود دارد؛ آنمی به این معنی است که خون، هموگلوبین که بخشی از سلول ‌های قرمز خون است و اکسیژن را به تمام سلول‌ ها منتقل می‌کند، کم دارد. هموگلوبینی که در گلبول‌ های قرمز خون وجود دارد باعث می‌شود تا اکسیژن به گلبول قرمز متصل شده و توسط مویرگ‌ ها به بافت‌های مختلف بدن برسد. ازآنجایی که تمام سلول‌های بدن انسان برای زنده ماندن به اکسیژن وابسته‌اند، کمبود آن باعث هیپوکسی شده و گستره وسیعی از مشکلات را به‌ همراه دارد. گروه کادر درمان پرستاری و متخصصین علوم پزشکی طب لاین می تواند شما را در مباحث پزشکی راهنمایی کنند. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد علائم کم خونی در بدن میپردازیم.

نشانه های کم خونی در بدن

آنمی انواع گوناگونی دارد که هر یک علت خاص خود را دارند. این بیماری بر اساس‌ گوناگونی طبقه‌ بندی می‌شود، مثل ریخت‌ شناسی گلبول ‌های قرمز خون ، مکانیسم‌های اتیولوژیک و غیره. سه دستهٔ اصلی عبارتند از: ازدست رفتن حجم زیادی از خون ، ازبین‌رفتن سلول‌ های خونی و کمبود تولید سلول‌های خونی.

علائم کم خونی در بدن

  • ضربان قلب سریع
  • نفس‌ تنگی
  • مشکل تنفس هنگام انجام کارهایی مانند راه رفتن، بالا رفتن از پله‌ ها و یا حتی صحبت کردن
  • سرگیجه
  • درد قفسه سینه
  • تورم دست یا پا
  • رنگ پریدگی پوست، ناخن، دهان و لثه
  • خستگی شدید(شایع ترین علامتی است که بیشتر افراد را آزار می ‌دهد)

به طور کلی داخل خون سه نوع سلول وجود دارد :

  • گلبول های قرمز که مسهول انتقال اکسیژن هستند.
  • گلبول های سفید که عوامل عفونت زا را از بین می برند.
  • پلاکت ها که مسئول انعقاد خون هستند.

کم خونی فقر آهن :

این نوع کم خونی زمانی ایجاد می شود که بدن دچار کمبود آهن و ویتامین ب ۱۲ می شود. این نوع کم خونی یکی از متداول ترین کمن خونی ها بین افراد است و در میان زنان نسبت به مردان هم شایع تر است.

علایم این کم خونی شامل موارد زیر است :

خستگی ، سر درد ، ضعف ، درد در بعضی قسمت های بدن ، تنگی نفس

کم خونی آپلاستیک :

این نوع کم خونی زمانی ایجاد می شود که سلول های مغز استخوان نمی توانند به اندازه کافی گلبول های قرمز و گلبول های سفید و پلاکت بسازند.

نشانه های این کم خونی :

ضربان های نا منظم قلب ، نارسایی قلبی ، بزرگ شدن اندازه قلب ، عفونت ، خون ریزی و گاهی مرگ

کم خونی داسی شکل :

در این نوع کم خونی که یک بیماری ارثی است ، ساختمان گلبول های قرمز شکننده است و هنگام عبور از نواحی مختلف بدن ممکن است نابود بشوند. هم چنین به دلیل شکل غیر عادی که دارن که ممکن است به دیواره های رگ ها گیر کنند و تجمع سلول ها باعث شود جریان خون متوقف شود و در نتیجه آن اکسیژن رسانی به بافت مختل شود.

طب لاین گروه کادر درمان علوم پزشکی و پرستاری  :

گروه آموزشی علوم پزشکی و پرستاری طب لاین ،ارائه دهنده انواع پکیج های پزشکی ، پرستاری و طب سنتی با بهترین کیفیت میباشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اینستاگرام گروه کادر درمان علوم پزشکی و پرستاری طب لاین

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید