بیماری دستگاه تنفسی

0
468
پزشکی - خون - دستگاه گردش خون - ریه‌ ­ها - بیماری دستگاه تنفسی

دستگاه تنفس قسمتی از بدن انسان است که اکسیژن مورد نیاز سلول‌ها را فراهم آورده و دی‌ ­اکسید کربن تولید شده توسط سلول‌­ها را از بدن خارج می‌­ کند. دستگاه تنفس انسان شامل حفره بینی ، گلو ، اپی­گلوت ، حنجره ، نای ، نایژه ، نایژک  و کیسه‌‌های هوایی می‌شود. تنفس، اکسیژن موجود در هوا را به درون ریه‌ ­ها برده و در تماس نزدیک با خون ، اکسیژن به خون انتقال یافته و توسط دستگاه گردش خون به تمامی قسمت‌­ های مختلف بدن منتقل می‌گردد. در همین زمان، دی­‌ اکسید کربن موجود در دستگاه گردش خون که از تمامی قسمت‌ های بدن جمع ­آوری می‌ گردد به ریه‌ها منتقل میشوند. گروه کادر درمان پرستاری و متخصصین علوم پزشکی طب لاین می تواند شما را در مباحث پزشکی راهنمایی کنند. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد بیماری دستگاه تنفسی و دستگاه گردش خون میپردازیم.

ریه‌ ­ها

ریه‌ ­ها بخشی از دستگاه تنفس است که تبادل اکسیژن و دی‌ اکسیدکربن در آن صورت می‌ پذیرد و در برگیرنده نایژک‌ ها، کیسه‌ های هوایی می‌باشد. ریه از دو بخش ریه سمت راست و ریه سمت چپ تشکیل شده است. ریه سمت راست به سه قسمت اصلی و ریه سمت چپ به دو قسمت اصلی تقسیم می‌ شود.

بیماری دستگاه تنفسی

عفونت حاد دستگاه تنفسی به عفونتی گفته می‌شود که برای تنفس عادی مشکلاتی را به وجود آورد. عفونت تنفسی می‌ تواند تنها قسمت بالایی دستگاه تنفسی، یعنی سینوس‌ ها و تارهای صوتی و یا قسمت پایینی یعنی از تارهای صوتی تا ریه‌ ها را تحت تاثیر قرار دهد.

علائم عفونت دستگاه تنفسی 

علائم شما با توجه به اینکه کدام قسمت از دستگاه تنفسی درگیر شده است (قسمت بالایی و یا قسمت پایینی) متفاوت خواهد بود.

این علائم میتوانند شامل موارد زیر باشند:

  • گرفتگی بینی و شش‌ها
  • آبریزش بینی
  • سرفه
  • گلودرد
  • بدن درد
  • خستگی

عواملی که منجر به عفونت دستگاه تنفسی می‌شود

  •  فارنژیت حاد
  • عفونت حاد گوش
  • سرماخوردگی

کسانی  که در معرض ابتلا به بیماری عفونت حاد تنفسی قرار دارند

اجتناب از ویروس‌ها و باکتری‌ها تقریباً غیرممکن است، اما برخی از عوامل خطر ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی را افزایش می‌ دهند. احتمال آلوده شدن سیستم ایمنی کودکان و افراد سالخورده به ویروس‌ها بیشتر است. از آنجایی که کودکان با یکدیگر در ارتباط هستند، احتمال آلوده شدن آن‌ها به ویروس بیشتر است و در این صورت کودکان می‌ توانند ناقل ویروس باشند. معمولاً کودکان به صورت منظم دست‌های خود را نمی‌ شویند. همچنین کودکان مدام چشمان خود را می‌مالند و انگشتانشان را در دهانشان فرو می‌کنند، که این حالت منجر به پخش ویروس‌ها می‌ شود. افراد مبتلا به بیماری قلبی و سایر مشکلات ریوی نیز در معرض عفونت‌های ریوی قرار دارند. هرفردی که سیستم ایمنی بدنش به دلیل بیماری‌های مختلف ضعیف شده باشد نیز در معرض ابتلا به عفونت‌های ریوی قرار دارد.

 تشخیص بیماری عفونت حاد تنفسی 

در معاینه تنفسی، پزشک بر روی نوع تنفس شما تمرکز می‌ کند. پزشک با گوش دادن به صدای شش‌ ها و شنیدن صداهای غیرطبیعی می‌ تواند وجود مایعات و عفونت در ریه‌ها را تشخیص دهد. ممکن است پزشک داخل بینی، گوش‌ها و گلوی شما را نیز بررسی کند. درصورتی که پزشک تشخیص دهد قسمت پایینی دستگاه تنفسی شما عفونت کرده، احتمالا از شما درخواست عکسبرداری اشعه ایکس و یا سی‌ تی‌ اسکن را داشته باشد تا با بررسی آن‌ها قادر باشد وضعیت ریه‌ها را بررسی کند. آزمایش عملکرد ریه نیز می‌تواند به تشخیص بیماری کمک‌ کنند. پالس اکسیمتری که با عنوان پالس ox شناخته می‌شود نیز می‌تواند میزان اکسیژن ورودی به ریه‌ها را تعیین کند.

طب لاین گروه کادر درمان علوم پزشکی و پرستاری  :

گروه آموزشی علوم پزشکی و پرستاری طب لاین ،ارائه دهنده انواع پکیج های پزشکی ، پرستاری و طب سنتی با بهترین کیفیت میباشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اینستاگرام گروه کادر درمان علوم پزشکی و پرستاری طب لاین

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید