همه چیز درباره سرطان پوست

0
755
سرطان پوست - سرطان پوست -سلول سنگفرشی پوست-کارسینوما-ملانوما - سلول های پوستی
سرطان پوست -سلول سنگفرشی پوست-کارسینوما-ملانوما - سلول های پوستی

سرطان پوست که شامل رشد غیر طبیعی سلول های پوستی است، بیشتر در مناطقی از پوست که در معرض آفتاب قرار دارند بروز می کند اما می تواند در مناطقی از پوست شما اتفاق بیفتد که حتی در معرض نور خورشید هم نباشند. سه نوع عمده سرطان پوست وجود دارد؛ کارسینوما سلول بازال، سرطان سلول سنگفرشی و ملانوما. در ادامه به مبحث نکاتی در مورد همه چیز درباره سرطان پوست میپردازیم.

همه چیز درباره سرطان پوست  و علائم سلول های پوستی، تشخیص و درمان آن

با محدود کردن یا جلوگیری از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) می توانید خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهید. بررسی پوست شما برای تغییرات مشکوک می تواند به تشخیص سرطانهای پوست در اولین مراحل کمک کند. تشخیص زودرس سرطانهای پوست بیشترین شانس را برای درمان موفقیت آمیز به شما می دهد.

علائم سرطان پوست

سرطان پوست و سلول های پوستی در درجه اول در مناطقی از پوست که در معرض آفتاب قرار دارند از جمله پوست سر، صورت، لب ها، گوشها، گردن، قفسه سینه، بازوها و دست ها و روی پاها در خانم ها بروز می کند اما می تواند در مناطقی شکل بگیرد که به ندرت نور خورشید را می بینند مانند کف دست، زیر ناخن ها و ناحیه تناسلی شما. امکان ابتلا به سرطانهای پوست در همه افراد وجود دارند حتی افرادی که دارای چهره های تیره تر هستند. ملانوما در افراد تیره پوست، به احتمال زیاد در مناطقی که به طور معمول در معرض آفتاب قرار ندارند مانند کف دست و کف پا ایجاد می شود.

علائم و نشانه های کارسینوما سلول بازال

سرطان سلول بازال معمولاً در نواحی در معرض آفتاب مانند گردن یا صورت شما رخ می دهد.

سرطان سلول بازال ممکن است به شرح زیر باشد:

  • برجستگی مرواریدی یا مومی شکل
  • ضایعه صاف، گوشتی یا قهوه ای مانند زخم
  • خونریزی یا دردناک بودن زخم که عود می کند

علائم و نشانه های سرطان سلول سنگ فرشی

بیشتر اوقات، کارسینوما سلول سنگفرشی در نواحی در معرض آفتاب مانند صورت، گوش و دست شما رخ می دهد. افرادی که پوست تیره تری دارند، احتمالاً در مناطقی که غالباً در معرض آفتاب نیستند، دچار سرطان سلول سنگفرشی می شوند.

سرطان سلول سنگفرشی ممکن است به شرح زیر باشد:

  • گره سفت و قرمز رنگ
  • یک ضایعه صاف با سطح پوسته پوسته

 

سلول سنگفرشی پوست-کارسینوما-ملانوما

علائم و نشانه های ملانوما

ملانوما می تواند در هر نقطه از بدن شما اتفاق بیفتد. ملانوما اغلب در صورت یا تنه مردان ظاهر می شود. در خانم ها، این نوع سرطان بیشتر در پایین پاها بروز می کند. در زنان و مردان، ملانوما ممکن است روی پوستی که در معرض آفتاب قرار ندارد نیز رخ دهد. ملانوما می تواند بر روی هر نوع پوستی تأثیر بگذارد. در افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند، ملانوما در کف دست یا کف پا یا زیر ناخن ها ظاهر می شود.

علائم ملانوما شامل موارد زیر است:

  • نقطه قهوه ای بزرگ با لکه های سیاه رنگ
  • خالی که تغییر رنگ داده یا خونریزی می کند
  • ضایعه ای دردناک که خارش یا سوزش دارد
  • ضایعات تیره در کف دست و کف پا یا غشاهای مخاطی که دهان، بینی، واژن یا مقعد شما را تحریک می کند

بیماری عفونت پوستی

علائم و نشانه هایی از سرطان های پوستی که شایع نیستند

کاپوسی سارکوما: این شکل نادر سرطان پوست در رگ های خونی پوست ایجاد می شود و باعث ایجاد لکه های قرمز یا بنفش روی پوست یا غشاهای مخاطی می شود. سارکوم کاپوسی عمدتا در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف مانند افرادی که مبتلا به ایدز هستند یا افرادی که پیوند عضو انجام داده اند.

سرطان سلول مرکل: سرطان سلول مرکل باعث ندول های محکم و براق می شود که رو یا فقط در زیر پوست و در فولیکول های مو رخ میدهد. سرطان سلول مرکل اغلب در سر، گردن و تنه مشاهده می شود.

سرطان غده سباسه: این سرطان غیر متداول و تهاجمی از غدد چربی موجود در پوست منشا می گیرد. کارسینوم غده سباسه، که معمولاً به عنوان گره های سخت و بدون درد ظاهر می شود، ممکن است در هر کجا ایجاد شود اما بیشتر آنها در پلک اتفاق می افتد؛ جایی که اغلب آن را با سایر مشکلات پلک اشتباه می گیرند.

تشخیص سرطان پوست

برای تشخیص سرطان و سلول های پوستی ، پزشک ممکن است موارد زیر را انجام دهد:

پوست شما را معاینه می کند: پزشک شما ممکن است به پوست شما توجه کند تا مشخص کند تغییرات پوستی سرطان هستند یا خیر. آزمایشهای بیشتر ممکن است برای تأیید این تشخیص لازم باشد. نمونه ای از پوست مشکوک را برای آزمایش بردارد: پزشک ممکن است بیوپسی را برای آزمایشگاه بفرستد. بیوپسی می تواند تشخیص دهد که آیا شما سرطان پوست دارید و اگر چنین است، چه نوع سرطان پوستی دارید.

درمان سرطان پوست

یخ زدگی: پزشک شما با انجماد ناحیه به وسیله نیتروژن مایع ممکن است اکتینیک کراتوز ها و برخی توده های کوچک پوست را از بین ببرد.

جراحی خارجی: این نوع درمان ممکن است برای هر نوع سرطان پوست مناسب باشد. پزشک شما بافت سرطانی و حاشیه اطراف آن را میبرد. برداشتن گسترده و از بین بردن پوست اضافی طبیعی در اطراف تومور و در بعضی موارد ممکن است توصیه شود.

جراحی Mohs: این روش برای سرطان های بزرگتر و عود کننده است که ممکن است شامل کارسینوما سلول های بازال و سنگفرشی باشد. غالباً در مناطقی استفاده می شود که پوست آن ناحیه مورد نیاز است؛ مثلا بینی.

پرتو درمانی: پرتودرمانی از پرتوهای پر انرژی مانند اشعه X برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می کند. در پرتو درمانی ممکن است سرطان در طی عمل به طور کامل از بین نرود.

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید